گفتار درمانی سالمندان

گفتار درمانی سالمندان

روش گفتار درمانی یکی از کارهای توان بخشی درافراد است. مخصوصا سالمندان است. روش گفتار درمانی در منزل فرد مسن و با انجام کارهای هدفمند باعث بهبود تکلم سالمند می گردد. درمانگر شخصی است. که متناسب به سابقه، مهارت و دانشی که بدست آورده قابلیت بررسی و تشخیص درمان اختلالات مربوط به گفتار و زبان را دارد.

گفتار درمانی

در صورت حاد نبودن وضعیت سالمند بهتر است. که گفتار درمانی در منزل انجام گیرد. به دلیل اینکه سالمند در محل زندگی خود از آرامش و احساس رضایتی برخوردار خواهد بود. به همین دلیل آرامش ذهن قطعا روی بهبودی شرایط او تاثیر مثبت خواهد گذاشت. استفاده از تکنیک های مختلف در محیط منزل. و کنار اعضای خانواده باعث می شود. سالمند سریع تر بهبود یابد.

گفتار درمانی در منزل

  • از روش حرکت عضلات دهان، گلو و زبان
  • شیوه تغییر و درمان فکر و ایجاد توانایی در ارتباط بین تفکر و بیان

دلیل نیاز به گفتار درمانی

  • کاهش میزان شنیداری:

قدرت شنوایی در بیشتر سالمندان به مرور زمان کاهش می یابد. فرد سالمند با توجه به علت های متفاوتی تا اندازه‌ای توانایی شنیداری خود را از دست می‌دهد.

  • کاهش حرف زدن سالمند در نتیجه عدم حضور اشخاص در کنار فرد :

به هر میزان فرد، صحبت و معاشرت را بیشتر تمرین کند. ضعف در توانایی‌های کلامی را به میزان کمتری تجربه می کند. کاهش ارتباطات سالمند. مشکلات زبانی و گفتاری را افزایش می دهد.

  • مشکل در پیدا کردن واژه ها در هنگام صحبت:

پیدا کردن واژه‌ها کاری است. که به دقت و توجه بالا نیاز دارد. با افزایش سن امکان دارد. این توانایی دقت قدرت حل مسئله کاهش یابد.

  • کاهش میزان توانایی در خواندن و نوشتن:

خواندن و نوشتن به درک و گفتار فرد کمک بسیاری می کند. بی‌حوصلگی، ضعف در بینایی، لرزش دست‌ها، بی‌دقتی، از خواندن و نوشتن جلوگیری می‌کنند.

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x