مشکلات دهان و دندان در سالمندان

مشکلات دهان و دندان در سالمندان یکی از موضوعات اصلی است که پزشکان می توانند با اقدامات جلوگیری و رفتارهای سالم به بهبود آن در میان این جمعیت کمک کنند. در حالیکه سن به تنهایی عامل مهم در کاهش سلامت دندان نیست اما بیماری ها و درمان های متناظر با آنها در اشخاص سالمند می توانند بر سلامت و عملکرد دهان تأثیر بگذارند. یکی از دلایل مهم دیگر در سلامت دهان و دندان میزان استقلال بیمار است. توانایی در حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار تأثیر می گذارد.  بیماری دهان و دندان در افراد مسن کم توان جسمی و اشخاصی که با شرایط اقتصادی پایین تر، نسبت به سایر اشخاص بیشتر است. مراقبت از دهان و دندان برای افراد  مسن در حال حاضر شامل روش های ترمیم و همچنین زیبایی و کاشت است.

جمعیت افراد مسن در حال افزایش است و خطر بیماری های دهان و دندان از جمله، پوسیدگی، از دست دادن دندان، عفونت های قارچی، ضایعات خوش خیم بافت نرم و ضایعات بدخیم دهانی در حال گسترش اند.

ظاهر فرد مسن

بیماری دهان و دندان در بیشتر موارد مشکلاتی هستند که بر ظاهر و ساختار دندانها تأثیرگذارند. دندان  با افزایش سن به علت تغییر در ضخامت عاج زیرین، تیره می شوند. مینای دندان تحت لک، خرد شدن و ترک خوردگی قرار می گیرد و در نتیجه دچار شکستگی می شود. به علت عواملی مانند: افزایش رکود لثه، جریان ناکافی بزاقی، رعایت کمتر بهداشت دهان و دندان و کاهش مهارت های حرکتی اتفاق می افتد. لوازم پروتز نامناسب نیز برای سلامتی دهان مضر هستند. اکثر سالمندان در جویدن مشکل دارند و درنتیجه رژیم خود را از قندهای پیچیده به ساده تغییر می دهند، که این امر بر خطر پوسیدگی تأثیر می گذارد.

سلامت پریودنتال

بهداشت پریودنتال تحت تأثیر دلایل مختلفی از جمله مسائل مربوط به  استفاده از دارو و بهداشت نامناسب دهان و دندان است. از آنجا که این دلایل به صورت معمول در بزرگسالان مسن دیده می شود، این جمعیت به طور معمول دچار رکود لثه و از بین رفتن اتصال پریودنتال و حمایت استخوانی می شوند.

خشکی دهان

کاهش میزان بزاق می تواند به صورت قابل توجهی کیفیت زندگی بیماران را تحت تأثیر قرار دهد.

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x