آموزش تزریقات در منزل

آموزش تزریقات در منزل

در صورت ناتوانی پرستار در تزریق نادرست دارو ممکن است. نتایج زیان باری به بار آورد. اشتباه در انتخاب مکان مناسب تزریق از نظر ناحیه آناتومی بدن امکان دارد باعث آسیب به بدن فرد شود. اکثر بیماران به خصوص کودکان از انجام تزریقات می ترسند. در صورتی که پرستار فراموش کند قبل از انجام تزریق دارو به داخل بافت سرنگ را آسپیره کند امکان دارد. دارو وارد شریان یا ورید شود.که این مسئله می تواند بسیار خطرناک باشد.

روشهای انجام تزریقات

پرستار تزریقات را می تواند به چندین روش انجام دهد. عبارت است از:

زیر جلدی

داخل عضله

داخل جلدی

تزریق بصورت پانسیون

وریدی

تاثیر دارو در تزریقات به میزان جذب دارو بستگی دارد. پرستار باید بادقت کامل عکس العمل مریض را بعد از تزریق بررسی کند.

وسایل تزریقـات :

برای انجام تزریقات سرنگ‌ها و سوزن‌های متنوعی وجود دارند. هر کدام از سرنگ ها جهت تزریق حجم معینی از دارو به یک بافت مخصوص بدن طراحی شده است. این پرستار است که باید تشخیص دهد کدام سرنگ و سوزن برای تزریق است.

سرنگ‌ها دارای یک قسمت استوانه‌ای و یک انتهای کوچک می‌باشد. که سوزن به آن وصل می‌شود. پرستار محلول را به وسیله آسپیره کردن داخل سرنگ می‌کند. به این شکل که پیستون را بطرف بیرون کشید. در حالی که سوزن متصل به آن داخل محلول مورد نظر است. در موقع کشیدن محلول مورد نظر پرستار باید سرنگ را طوری دردست بگیرد. که قسمت خارجی سرنگ و دسته پیستون در دست او باشد. جهت رعایت اصول بهداشتی پرستار باید از هرگونه برخورد احتمالی نوک سرنگ به سوزن یا قسمت داخلی سرنگ و تنه پیستون با هر نوع جسم غیر استریل جلوگیری کند. 

سرنگ ‌ها دارای ابعاد مختلف است.  که دارای ظرفیت‌های یک سی سی تا پنج سی سی رادارند. بیشتر سرنگ‌های دو تا سه میلی لیتری جهت انجام تزریق عضلانی وزیر جلدی مورد نیاز است. سرنگ‌های بزرگتر باعث ناراحتی بیمار می شود

قسمت های متفاوت سرنگ و سوزن

سرنگ‌های دارای یک استوانه باریک هستند. که سوزن کوچکی به آن وصل است .

سوزن‌ها:

سوزن ها در بسته بندی جدا وجود ندارند. که بتوان سوزن مورد نظر را انتخاب کرد. برخی از  سوزن‌ها همراه با سرنگ استاندارد بصورت بسته بندی شده وجود ندارد. مانند: سرنگ‌‌های انسولین و تویرکولین. سوزن ها یکبار مصرف هستند. به جز آن دسته که از جنس فولاد جراحی ساخته می‌شوند.

ویژگی ها سوزن:

۱ـ نوک تیز سوزن ۲ـ طول تنه سوزن ۳ـ شماره سوزن یا قطر

آماده کردن داروهای تزریقـی

۱ـ آمپول‌ها:

آمپول‌ها شامل دوزهای انفرادی دارویی به شکل مایع هستند. و در ابعاد متفاوت وجود دارند. آمپول ها به طور معمولا از یک شیشه شفاف که به یک قسمت تنگ بنام گردن محدود شده و برای کشیدن مایع آمپول این قسمت باید جدا شود تشکیل شده اند. خط رنگی که در اطراف گردن آمپول است مکانی است. که به راحتی و بدن ابزرا شکسته می شود.بدون استفاده از تیغ اره و به آسانی شکسته می‌شود. باید به این نکته توجه کنید مراقب باشید که نوک سوزن با سطح خارجی آمپول تماس پیدا نکند.

۲ـ ویال‌ها:

ویال‌ها ظرف های شیشه‌ای یک دوزی یا چند دوزی هستند. یک درپوش لاستیکی در قسمت بالا دارند .

سرنگ ها:

سرنگ وسیله ای برای تزریق مایعات به بدن و کشیدن مایعات مختلف از بدن می باشد.

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x