انواع ماسک‌های اکسیژن

ماسک

های اکسیژن به چندین نوع دسته بندی می شوند که عبارت است از:

ماسک‌های اکسیژن ساده

ماسک‌های اکسیژن ساده جهت جریان کم اکسیژن خوب عمل می‌کنند.

ماسک اکسیژن ساده با تسمه‌ای در دور سر و روی دهان و بینی قرار می‌گیرد. در زمان دم ماسک هوای خارجی را وارد می کند و زمان بازدم، دی‌اکسید‌کربن را به بیرون انتقال می دهد. ماسک جهت میزان جریان اکسیژن پایین و غلظت اکسیژن بین چهل تا شصت درصد به صورت خیلی خوب عمل می‌کند. در زمان خرید و انتخاب ماسک‌های ساده اکسیژن، بسیار خائز اهمیت است که ماسکی را در نظر بگیرید که به طور کامل بر روی صورت شما بچسبد تا بتواند عملکرد خوبی را داشته باشد.

ماسک‌های مخزنی

این نوع ماسک‌های مخزن نوعی ویژه ای از ماسک صورت هستند که دارای یک کیسه مخزن متصل جهت جمع آوری اکسیژن یا دی‌اکسید‌کربن اضافی هستند. از این نوع ماسک‌ها جهت انتقال جریان اکسیژن بالا تا 50 لیتر در دقیقه استفاده می‌شود. در بعضی از مدل‌ها شیلنگ رابط اکسیژن این ماسک مختلف است. برای دو نوع اصلی ماسک مخزن وجود دارد: ماسک‌های تنفسی جزئی و ماسک‌های غیر تنفسی.
هر دو نوع ماسک به علت وجود دریچه یک طرفه مانع از ورود هوای بیرون به ریه‌ها می‌شوند و به شما اجازه می دهد هنگام بازدم هوا را به راحتی خارج کنید. ماسک‌های تنفس مجدد حدود یک سوم دی‌اکسید‌کربنی را که با هر نفس، بازدم می‌کنید را در مخزن جمع‌آوری می‌کنند. این کار به این علت که دی‌اکسید‌کربن به عنوان یک محرک تنفسی عمل می‌کند و در نفس های بعدی همین چرخه تکرار می‌شود.

ماسک‌های غیر تنفسی، دی‌اکسید‌کربن را بازیافت نمی‌کند. اما کیسه مخزن جهت ذخیره اکسیژن اضافی استفاده می‌کنند. این نوع ماسک در حفظ اکسیژن بسیار کارآمد است و می‌تواند میزان اکسیژن هدر رفته را کاهش دهد.

ماسک‌های ونتوری

ماسک‌های ونتوری جهت ارائه سرعت و غلظت بالای اکسیژن طراحی شده‌اند. این نوع ماسک‌ها دارای یک شیر مخصوص هستند که به کنترل میزان مخلوط شدن هوا با جریان اکسیژن کمک می‌کنند. همچنین کنترل غلظت اکسیژن را تا پنجاه درصد تأمین می‌کنند. در هنگام استفاده تنفس را آسان‌تر می‌کنند. در کل، ماسک‌های ونتوری در ارائه سرعت بالای اکسیژن برای بیماران مبتلا به هیپوکسمی شدید بسیار عالی عمل می کنند.

ماسک اکسیژن بدون بازتنفس مجدد

این نوع ماسک اکسیژن جهت راحتی بیشتر بیمار از طراح‌های نوآورانه برخوردار هستند و جهت بزرگسال و کودکان نیز در دسترس است. بعضی ماسک‌های اکسیژن با قرار گرفتن در منحنی بینی برای جلوگیری از ورود اکسیژن به چشم بیمار طراحی شده‌اند.

ماسک اکسیژن نبولایزر

برای بیمارانی که مشکل تنفسی مانند حمله آسم دارند و نیاز فوری به دارو دارند، در ماسک‌های نبولایزر محلولی از داروی آسم با اکسیژن یا هوا مخلوط می‌شود و سپس توسط بیمار استنشاق می‌شود.

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x