بیماری آب سیاه در سالمندان

بیماری آب سیاه به چشم‌ها و عصب آنها صدمه می‌زند. یعنی عصبی که چشم را به مغز متصل می‌کند و سبب بینایی ما می‌شود. صدمه می‌بیند امکان دارد باعث نابینایی شود. این بیماری بیشتر سالمندان را درگیر می‌کند. اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا شدند همگی سالمند هستند. این موضوع نشان می‌دهد که بیماری آب سیاه بیماری رایجی در بین سالمندان است. در نتیجه باید اطلاعات‌ کافی را داشته باشیم و مراقب نشانه‌های آن نیز باشیم. هم چنین این بیماری امکان دارد نشانه‌های مشخصی نداشته باشد. البته این موضوع به این معنی نیست که اگر به آب سیاه دچار شدید یا سالمند خانواده شما به این بیماری گرفتار شدند، حتما نابینا می‌شوند. درمان‌های زیادی جهت بیماری آب سیاه وجود دارد که پزشک با توجه به وضعیت شخص بیمار درمان‌های متفاوتی ارائه می‌کند.

بیماری آب سیاه

آب سیاه  اصطلاحی است که جهت شرایط خاصی استفاده می‌شود. در این وضعیت عصب‌های بینایی صدمه می‌بینند و بر کیفیت بینایی اثر می‌گذارند. در این زمان داخل چشم شما فشاری ایجاد می‌شود که آن فشار به عصب بینایی شما صدمه می‌زند. عصب بینایی انتقال اطلاعات از چشم به مغز را بر عهده دارد و در پشت کره‌ی چشم شما قرار دارد.

دلیل بیماری آب سیاه

یکی از دلیل های اصلی بیماری آب سیاه، صدمه عصب‌های بینایی است که به علت فشار ایجاد شده در چشم بوجود می آید. فشار بیش از حد به علت مایعی است که به طور طبیعی از چشم عبور می‌کند. اما در این حالت نمی‌تواند با سرعت قبلی از کره‌ی چشم خارج شود.

علائم بیماری آب سیاه

علائم بیماری آب سیاه با توجه نوع بیماری متفاوت است. اما علائم بیماری به سختی تشخیص داده می‌شود. به علت اینکه بیماری به تدریج در چندین سال پیشرفت می‌کند. هنگامی که بدترین علائم در چشم ظاهر می‌شوند، یعنی بیماری بسیار زیاد پیشرفت کرده است. از جمله علائم آب سیاه عبارت است از:

  • دید تونلی: این مشکل هنگامی رخ می‌دهد که دید جانبی دچار صدمه جدی باشد. در این حالت شخص بیمار دیگر بالا، پایین یا اطراف خودش را بدون چرخش سر نمی‌بیند. در واقع بیمار فقط می‌تواند چیزی که روبه‌رویش قرار دارد را ببیند.
  • دید جانبی: اولین چیزی که با شروع بیماری آب سیاه زاویه باز شروع به تغییر می‌کند، دید جانبی است. وقتی به بیماری آب سیاه مبتلا می‌شوید، دید محیطی یا دید جانبی شما دچار مشکل می‌شود.
  • نابینایی: این مشکل هنگامی به وجود می آید که بیماری آب سیاه تا آخرین حد خودش پیشرفت کرده است. دید تونلی جایش را به نابینایی برگشت‌ناپذیر می‌دهد.

 

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x