بیماری‌ اعصاب و روان در سالمندان

بیماری‌ اعصاب در سالمندان بسیار شایع هستند و دلایل متفاوتی برای آن وجود دارد. بعضی از این دلایل مانند: تغییرات در مغز، کاهش فعالیت های جسمانی، مسائل خانوادگی و اجتماعی،افزایش بیماری‌های مزمن مانند: بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت است.

با افزایش سن، خطر ابتلا شدن به مشکلات اعصاب و روان در افراد مسن بیشتر می‌شود. بعضی از بیماری‌های رایج اعصاب و روان در افراد مسن مانند: آلزایمر، افسردگی، اضطراب، پارکینسون، هانتینگتون می‌‌شود. درمان و بهبود بیماری‌های روان  در افراد مسن باید بر اساس نوع بیماری و وضعیت عمومی بیمار مشخص می شود. به صورت کلی،درمان دارویی، روان‌درمانی و تغذیه مناسب می‌تواند سبب بهبودی و درمان بیماری‌های عصبی و روانی در سالمندان شود.

بیماری‌ شایع اعصاب و روان سالمندان

با افزایش سن احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های اعصاب و روان در افراد مسن افزایش می‌یابد. بعضی از بیماری‌های شایع اعصاب و روان در سالمندان، عبارتند از:

افسردگی

افسردگی در سالمندان بسیار رایج است و امکان دارد به علت وضعیت زندگی نامطلوب، عدم تحرک، عوارض داروها و دیگر دلایل باشد.

آلزایمر

بیماری آلزایم از جمله شایع‌ترین بیماری‌های اعصاب در افراد مسن است.از جمله علائم آن کاهش یادگیری، تغییرات در رفتار و شخصیت، سختی در تصمیم‌گیری و… است.

استرس و اضطراب

استرس می‌تواند در افراد مسن به علت تغییرات زندگی، مشکلات جسمی و… رخ دهد.

هانتینگتون

هانتینگتون یک نوع بیماری ژنتیکی است که با تغییرات عاطفی،حرکتی وشخصیتی همراه است.

 لوئی بادی

بیماری لوئی بادی از جمله بیماری‌های روان است که با تغییرات حافظه و شخصیت همراه است.

 پارکینسون

پارکینسون یک نوع بیماری مغزی است که با لرزش، سخت شدن عضلات و تغییرات دیگر همراه است. درمان مشکلات اعصاب و روان در افراد باید با توجه به نوع بیماری و شرایط عمومی بیمار تعیین شود.

افسردگی در سالمندان

افسردگی از جمله مشکلات رایج در افراد مسن است. با افزایش سن، بدن و مغز ما تحت تاثیر شرایطی قرار می‌گیرد که امکان دارد به عواملی مانند از از دست دادن اعتماد به نفس و استقلال، اختلال در خوابو تغذیه، مشکلات جسمی و دلایل مرتبط با افزایش سن برگردد. هم چنین بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند: پارکینسون وآلزایمر می‌توانند نیز افسردگی را تشدید کنند. علائم افسردگی در افراد مسن عبارت است از: احساس یاس و ناامیدی، استرس واضطراب، اختلال در خواب، افزایش یا کاهش وزن، بی انرژی بودن، بی‌اشتهایی، خودکشی و … می‌شود.

اختلالات اضطرابی در سالمندان

اختلالات اضطرابی در سالمندان امکان دارد به علت تغییرات جسمانی و روانی در دروان پیری به وجود آیند. بعضی از اختلالات اضطرابی عبارت است از:

  • استررس واضطراب که با حس نگرانی، ترس و استرس شدیدمانند:اختلال در  خواب و افزایش ضربان قلب همراه است.
  • داشتن وسواس که با افکار و نگرانی‌های مکرر و زیاد همراه است.
  • اختلال پانیک که با حملات ناگهانی از ترس و اضطراب شدید، تنگی نفس، بی قراری و درد قفسه سینه همراه است.

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x