بیماری عفونی در سالمندان

با افزایش سن سیستم ایمنی شخص توان تحمل بیماری ها را ندارد. همین موضوع سبب می شود تا بیماری ها به راحتی بتواند سالمندان را از پای در بیاورد. هر چقدر که سن فرد بالاتر می رود. امکان ابتلا به بیماری های متفاوت بیشتر می شود. در این میان بیماری های عفونی به عنوان یکی از بیماری های شایع سالمندان است. به همین علت است که می گویند افراد با افزایش سن به مراقبت بیشتر نیاز دارند.

برخی از بیماری های عفونی توانایی انتقال از شخصی به شخص دیگر را دارند. شناخت انواع بیماری های شایع در سالمندان مخصوصا شناخت بهتر بیماری های عفونی در این سن سبب می شود که تلاش جهت پیشگیری از مبتلا شدن به هر نوع بیماری افزایش پیدا کند.

انواع بیماری های عفونی شایع در سالمندان:

سل ریوی

یکی از بیماری های عفونی خطرناک که با افزایش سن خود را نشان می دهد. می توان به سل ریوی اشاره کرد. مبتلا شدن به این بیماری ها در سنین پایین هم مشاهده می شود. چنانچه علائمی مانند: بی اشتهایی به صورت طولانی، سرفه های مکرر، تعرق بی علت و یا کاهش وزن بدون علت مشخصی را مشاهده کردید. به سرعت بیمار را از سایر اشخاص محل زندگی خود جدا کرده و او را به بیمارستان انتقال دهید.

ذات الریه

یکی از بیماری های رایج در دوران سالمندی، ذات الریه یا همان سینه پهلو است که با افزایش سن شدت ابتلا به این بیماری افزایش پیدا می کند. این بیماری در اشخاص بالای ۷۰ سال بیشتر اتفاق می افتد. در صورت مشاهده علائمی مانند: تب، تنگی نفس، درد در ناحیه سینه و یا سرفه تلاش کنید که مکان بیمار را جدا از سایر اعضای خانواده در نظر بگیرید.

عفونت های مفصلی

اشخاص با افزایش سن با مشکل در راه رفتن مواجهه می شوند و بیشتر وقت ها از درد در ناحیه مفاصل ناراحت هستند. دلیل این ناتوانی‌ ها در سالمندان بیشتر به عفونت های مفصلی بر می گردد. جایی که مفصل های مهم مانند لگن و یا زانو دچار عفونت شده اند.

عفونت های ادراری

بعضی از عفونت های ادراری بدون علائم هستند و برخی دیگر علائمی آزار دهنده همچون تکرر ادرار را به دنبال دارند. ریشه عفونت های اداری، باکتری ها هستند. در صورت وجود در دستگاه تناسلی می تواند سبب تغییر در رنگ و بوی ادرار گردد و یا سوزش و تب و لرز در بیمار را به وجود آورد.

عفونت زخم بستر

افزایش سن در افراد و ناتوانی در راه رفتن، آن ها را یک جا نشین کرده است. این حالت در نهایت به زخم بستر و عفونت های مرتبط منجر می شود.

اسهال حاد عفونی

بعضی اوقات به علت تغذیه نامناسب و یا عادت های غلط زندگی، میکروب ها راهی برای ورود به دستگاه گوارش پیدا می کنند. میکروب های موجود در دستگاه گوارش در زمان کمی می توانند زمینه ساز اسهال شدید و از دست رفتن آب بدن شوند.

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x