بیماری نقرس در سالمندان

بیماری نقرس در سالمندان نوعی بیماری ژنتیکی است. این بیماری در  مردان بیش از زنان رایج است. با افزایش ‌اسید اوریک در جریان خون به وجود می‌آید. نقرس بیشتر به عنوان یک بیماری میانسالی در نظر گرفته می‌شود. نقرس شدید می‌تواند سبب ایجاد عوارض و کاهش عملکرد شود.

بیماری نقرس

بیماری نقرس  یکی از انواع بیماری های روماتیسم می‌باشد که به علت جمع شدن بلورهای اسید اوریک در مفاصل به وجود می‌آید. اختلال در عملکرد و مدیریت اسید اوریک در مفاصل سبب حملات دردناک روماتیسمی، سنگ کلیه و انسداد مجاری کلیه با کریستال های اسید اوریک که در نتیجه آن بیماری کلیه  می‌شود.

علائم بیماری نقرس

علائم نقرس حاد حملات با شروع سریع درد در مفصل مشخص می‌شود که با گرما، تورم، تغییر رنگ و حساسیت همراه می‌باشد. شست پا رایج ترین محل جهت حمله نقرسی است با درد و قرمز شدن شست پا همراه است. مفاصل دیگر بدن که درگیر این بیماری می‌شوند مانند: مچ پا، زانوها، مچ دست، انگشتان دست و آرنج می‌باشند. در بعضی اشخاص ابتلا به درد حاد انقدر شدید است که حتی لمس آرام روی انگشتان پا باعث درد شدید می‌شود و یا حتی راه رفتن به علت درد برایشان سخت می‌شود.

افرادی که مستعد این بیماری هستند

مبتلا شدن به نقرس در مردان خیلی بیشتر از زنان است. همچنین حملات نقرس در مردان پس از دوران بلوغ و در دوران سالمندی بروز می‌کند. در زنان، حملات نقرس به طور معمول پس ازسنین یائسگی اتفاق می‌افتد.

تاثیر بیماری نقرس:

نقرس و تاثیر آن بر روی اعضای بدن عبارت است از :

  • آرنج و زانو: نقرس امکان دارد در مفاصلی چون آرنج و زانو دیده شود.
  • انگشتان دست: رسوبات اسید اوریک را در مفاصل انگشتان به وجود آیند. جهت تسکین درد در دوره حملات نقرس، مفاصل صدمه دیده را استراحت دهید.
  • انگشتان شست پا:مفصل در قاعده انگشت بزرگ پا رایج ترین محلی است که مورد حملات نقرس حاد قرار می‌گیرد. این حملات در صورت درمان نشدن بیماری می‌تواند بیشتر شود. چنانچه درد فروکش کرده است، با پزشک خود مشورت کنید. این بیماری در طول زمان می‌تواند به مفاصل، تاندون ها و دیگر بافت های بدن صدمه بزند.

 

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x