بیماری های سالمندان

در سطح بیولوژیکی، پیری ناشی از تأثیر تجمع طیف گسترده ای از آسیب های مولکولی و سلولی در طول زمان است. این منجر به کاهش تدریجی ظرفیت جسمی و ذهنی، افزایش خطر ابتلا به بیماری و در نهایت مرگ می شود. این تغییرات نه خطی هستند و نه سازگار، و فقط با سن افراد در سال مرتبط هستند. فراتر از تغییرات بیولوژیکی، پیری اغلب با تغییرات دیگر زندگی مانند بازنشستگی، نقل مکان به مسکن مناسب تر و مرگ دوستان و شرکا همراه است.

پیری در واقع بیماری به شمار نمی‌آید. بلکه روند طبیعی زندگی بشری است که از نوزادی آغاز می‌شود و طی آن توانایی‌های انسان کاهش می‌یابد. این روند در افراد مختلف به سرعت و نمود‌های متفاوتی دیده می‌شود. با توجه به عواملی چون سبک زندگی و همچنین شرایط محیطی و ژنتیکی، ممکن است این فرآیند در تمام انسان ها با یک سرعت خاص اتفاق نیفتد.

اگرچه برخی از تغییرات در سلامت افراد مسن ژنتیکی است، اما بیشتر به دلیل محیط فیزیکی و اجتماعی افراد – از جمله خانه، محله، و اجتماعات آنها، و همچنین ویژگی های شخصی آنها – مانند جنسیت، قومیت، یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی آنها است. محیط هایی که افراد در دوران کودکی در آن زندگی می کنند – یا حتی به عنوان جنین در حال رشد – همراه با ویژگی های شخصی آنها، تأثیرات بلندمدتی بر نحوه پیری آنها دارد.

اما در هر حال، فرآیندی اجتناب ناپذیر است. یکی از مباحثی که برای سالمندان مطرح است، بیماری های شایع در این دوره می باشد. بسیاری از بیماری ها در پیری بروز می کنند و یا حادتر می شوند.

فشار خون بالا ممکن است یک مشکل بین نسلی باشد، اما مسائلی مانند بیماری های قلبی عروقی، بیماری ایسکمیک قلبی، بی اختیاری ادرار، زوال عقل عروقی، مولتیپل اسکلروزیس و سایر بیماری ها در بین افراد مسن بسیار شایع تر است.

نمونه هایی از بیماری مزمن

در حالی که این به هیچ وجه فهرست جامعی از بیماری‌های تجربه شده توسط افراد مسن نیست، این بیماری‌ها و سایر بیماری‌های مزمن از شایع‌ترین بیماری‌ها هستند:

آرتروز

سرطان

بیماری مزمن کلیوی

بیماری مزمن انسدادی ریه

زوال عقل، آلزایمر و پارکینسون

دیابت

پوکی استخوان

سکته

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x