تغذیه سالمندان در طب سنتی

توجه به تغذیه در دوران سالمندی به دلیل تغییر احتیاجات تغذیه اي بدن از اهمیت به سزایی برخوردار است. با افزایش سن اشخاص، تاثیراتی مانند: کاهش آب بدن، کاهش حجم عضلات، افزایش مقدار چربی بدن و کاهش میزان پروتئین می تواند در بدن سالمندان رخ بدهد. داشتن رژیم غذایی مناسب و متنوع شامل تمامی مواد غذایی ضروری است.

میوه و سبزی

دسته  از مواد غذایی دارای تنوع بسیار زیادی است و شامل انواع میوه و سبزی ها است. این گروه تنوع زیادی دارند که دارای خاصیت های فراوانی است. به این گروه می توان جاروی بدن گفت زیرا سموم بدن را خارج می کند.

پروتئین

گروه دارای انواع گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها است. بهتر است سالمندان به جای استفاده از گوشت قرمز بیشتر از گوشت مرغ و ماهی استفاده کنند که مقدار چربی و کلسترول کمتری دارد.

نان و غلات

یکی از مهم ترین و ارزان ترین منابع تأمین انرژی نان و غلات است. که بیش از نیمی از انرژی مورد نیاز بدن از طریق آن تأمین می شود. در این گروه مصرف نان ها و غلات سبوس دار بهتر از انواع بدون سبوس آن می باشد .

لبنیات

که شامل شیر، ماست کم چرب، کشک و پنیر است. لبنیات سرشار از کلسیم است که مصرف کافی آن باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود.

آب و مایعات

با افزایش سن در مرکز تشنگی بدن اختلال به وجود می آید و سالمندان احساس تشنگی نخواهند کرد. بهتر است سالمند آب و مایعات کافی بنوشد و منتظر تشنه شدن نمانند.

با افزایش سن، جهت حفظ سلامت بدن و ذهن تغذیه مناسب اهمیت ویژه ای دارد؛ با بالا رفتن سن با اینکه باید کالری کمتری مصرف کرد اما به ویتامین ها و مواد معدنی، نیاز بیشتری وجود دارد.

در این زمینه دلایل زیادی می تواند سبب کمبود ماده مغذی شود. بعضی افراد مشکل مالی دارند یا به علت مشکلات جسمی، افسردگی، از دست دادن اشتها، فراموشی و … غذای کمتری مصرف می کنند. این درحالی است که برخی بیماری ها و مصرف بعضی داروها، نیاز غذایی افراد مسن را افزایش می دهد زیرا توانایی بدن در جذب موادمغذی کاهش پیدا می کند.

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x