تغذیه سالم برای سالمندان

سالمندی فرایندی است توقف ناپذیر که تنها با داشتن زندگی سالم و پرستاری ویژه می توان این دوران را به دوارنی لذت بخش و با سلامتی همراه کرد. سلامت شخص مسن نیاز به برنامه ریزی صحیح جهت گذران این دوران می باشد. در کلیه ی دوران زندگی تغذیه به عنوان عامل اصلی تقویت کننده جسم و روح اثر زیادی دارد. در دوران سالمندی نیاز به انرژی کاهش میابد، این به دلیل بالا بودن سن و کمبود تحرکات جسمی و کم شدن انرژیهای اولیه بدن است. مراقبت از تغذیه سالمند امری بسیار ضروری و مهم است که باید به آن توجه شود تا سلامت بدن حفظ شود. تغذیه مناسب می تواند از بیماری هایی که بر اثر سوء تغذیه بوجود می آید جلوگیری کند. در نتیجه قدرت جسمی و روحی سالمند حفظ شود که در نهایت باعث افزایش کیفیت زندگی سالمند و با توجه به آن امید به زندگی و طول عمر افزایش می یابد.
در زمان سالمندی تغییراتی در بدن فرد ایجاد می شود که شما دخالتی در آن ندارید ولی بعضی از عوامل می توانند سالمندی را به تاخیر بیندازند و یا از شدت تغییرات ایجاد شده بکاهند.

نکات تغذیه ای جهت افزایش طول عمر

مصرف منظم صبحانه میخورند.

در هر وعده حجم غذای کمتری مصرف میکنند. وعده ها را افزایش میدهند.

همواره وزن ثابتی دارند

میوه و سبزیجات در برنامه غذایی روزانه آنها وجود دارد.

مواد غذایی چرب کمتری مصرف می کنند.

از مصرف مواد غذایی شور به مقدار زیاد در رژیم غذایی پرهیز میکنند.

فعالیت بدنی منظم دارند.

چگونه یک برنامه غذایی سالم داشته باشید؟

برنامه تغذیه در سالمندان با توجه به شرایط خاص این دوره تفاوت هایی با بزرگسالان دارد. که عبارت است از:

کربوهیدرات ها

با افزایش سن و وارد شدن به سالمندی سوخت و ساز مواد قندی و نشاسته ای کاهش میابد.مواد نشاسته ای مهم ترین منبع جهت تامین انرژی مورد نیاز بدن هستند.

پروتئین ها

عضلات بدن محل تجمع پروتئین هاست. از جایی که در سنین سالمندی عضلات تحلیل میرود و در نتیجه مقدار پروتئین بدن در دوره سالمندی کم می شود در نتیجه این باید در برنامه تغذیه سالمندی میزان پروتئین بیشتری مصرف شود.

چربی

با افزایش سن بر مقدار چربی بدن افزوده می شود، در نتیجه میزان چربی در رژیم غذایی خود را محدود نمایید یعنی حداکثر تا ۳۰ درصد از انرژی رژیم غذایی شما باید از چربی ها باشد.

ویتامین ها در سالمندان:

ویتامین های گروه ب ،دی ،ث،ای ،آ

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x