تغذیه مناسب برای سالمندان دیابتی

افزایش غیر طبیعی قند خون به دلیل مقاومت به انسولین می تواند از علائم قبل از دیابت باشد. در این شرایط بدن شخص مبتلا نمی تواند انسولین را مصرف کند و سبب دیابت می شود. پیشرفت این بیماری افراد مبتلا را در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی قرار می دهد.

رژیم غذایی سالمندان دیابتی

دلایل زیادی، در جهت افزایش مبتلا شدن به دیابت در سالمندان ، نقش دارند. یکی از این دلایل ، ژنتیک می تواند باشد. به خصوص چنانه سابقه دیابت در خانواده شما وجود داشته باشد. اما با این وجود روش زندگی نیز نقش بسزایی در پیشرفت و رشد این بیماری دارد. چربی بیش از اندازه بدن و زندگی بدون تحرک ، از دیگر عوامل خطر مبتلا شدن به دیابت هستند. در بدن افرادی که دچار این بیماری هستند قند حاصل از مواد غذایی، وارد جریان خون می شود، به علت اینکه انسولین نمی تواند آن را به راحتی به سلول های شما منتقل کند.

رژیم قند خون

فقط مصرف کربوهیدرات باعث بروز دیابت نمی شود. چیزی که بر روی قند خون تاثیر می گذارد. مقدار و نوع کربوهیدرات مصرفی در یک وعده غذایی سالمند می باشد. مراقب سالمند باید از افزودن مواد غذایی دارای کربوهیدرات  که سرعت هضم بالایی هم دارند و سبب افزایش قند خون می شوند پرهیز کند.

تاثیر اضافه وزن بر دیابت

جهت جلوگیری از فشار وارده به بدن کنترل مواد غذایی ورودی به بدن می تواند کارساز باشدچنانچه که دریافتی کالری بدن سالمند بیش از مقدار مصرفی باشد ، این کالری اضافه به صورت چربی در بدن سالمندان ذخیره می شود.

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از دیابت در سالمندان

شما توانایی این مسئله را ندارید که تمامی عوامل خطر مبتلا شدن به بیماری دیابت را تحت کنترل درآورید. اما با رعایت بعضی موارد این عوامل را می توانید کاهش دهید.

کربوهیدرات های مناسب برای سالمندان

غذاهایی که شاخص گلیسمی پایین تری دارند ، تاثیر کمتری بر روی افزایش قند خون می گذارند. غذاهایی که دارای فیبر زیادی می باشند ، شاخص گلیسمی کمی دارند.

مصرف مواد زیر باعث بالا رفتن قند خون در سالمندان می شود :

  • نان سفید
  • برنج سفید
  • سیب زمینی
  • نوشابه های غیر الکلی
  • آب میوه های صنعتی

 

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x