تفریحات مناسب برای سالمندان

سالمندان اوقات فراغت زیادی دارند و اگر بتوانند این زمان را به استراحت بگذرانند، به صورت قطعی سلامت روحی و جسمی آنها تضمین می‌شود. داشتن یک رژیم غذایی سالم و درمان، داشتن مکانی راحت برای زندگی، داشتن تمکن مالی کافی و … از موارد مهم زندگی سالمندان حهت ارتقای صلاحیت، سلامت روحی و جسمی آنهاست.

سرزندگی بخش بسیار مهمی از راز شادی و رفاه سالمندان مربوط به اوقات فراغت آنها است. که بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا اغلب فکر می‌کنیم آنها به استراحت بیشتر و محیطی آرام نیاز دارند.

در صورتی که سالمندان اوقات فراغت زیادی دارند. و اگر بتوانند بخشی از وقت خود را به تفریح اختصاص دهند. به صورت قطعی سلامت روحی و جسمی آنها تأمین می‌شود.

معیارهای انتخاب تفریح مناسب سالمندان

بازی هایی مانند شطرنج امکان دارد برای یک شخص مسن مفید و برای دیگری خسته کننده یا خطرناک باشد. یا اگر به یک سالمند مبتلا به بیماری ریوی یا آرتروز شدید توصیه کنیم که هر روز پیاده روی کند. او نه تنها رنج می‌برد. بلکه بر سلامت جسمانی‌اش هم تأثیر منفی می‌گذاریم.

در نظر گرفتن شرایط اجتماعی و فرهنگی

نوع فرهنگ و ساختار اجتماعی که شخص در آن رشد کرده است نکته بسیار مهمی است که علایق و دلبستگی‌های او را آشکار می‌کند.  شرکت در مراسم مذهبی می‌تواند بسیار نشاط آور باشد.

سرگرمی‌های مذهبی برای اشخاصی که در اروپا زندگی می‌کنند یا کسانی که اعتقادات مذهبی قوی ندارند مناسب نیست. برای این افراد بازدید از اماکن تاریخی، گردش در طبیعت، گوش‌دادن به موسیقی مورد علاقه شان از رفتن به مراکز مذهبی جذابیت بیشتری دارد.

در نظر گرفتن وضعیت تحصیلی

جامعه سالخورده ما به سمت افزایش تعداد افراد تحصیل کرده حرکت می‌کند. برای کسی که در زمینه خاصی تحصیل کرده و به مطالعه علاقه دارد، به احتمال زیاد کتاب‌ها انتخاب خوبی برای اوقات فراغت هستند. این افراد ممکن است در رویدادهای ادبی و شعرخوانی شرکت کنند.

در نظر گرفتن مکان تفریحی

در کشورهای پیشرفته دنیا در محله‌های مختلف مراکز تفریحی برای سالمندان وجود دارد و بر اساس وضعیت جسمانی سالمندان نزدیک ترین آنها انتخاب می‌شود و سالمندان ساعت‌ها و روزهای هفته به آنها مراجعه می‌کنند. مراکز متعددی در کشور ما وجود دارد  مراکز بیشتری ایجاد شود، اما تعداد این مراکز بسیار کم است و نمی‌توانند جمعیت سالمند کشور ما را پوشش دهند.

استفاده بهینه از تجربیات سالمندان

در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x