خدمات سوند معده در منزل

سوند معده که به صورت معمول به عنوان یک شیوه تغذیه‌ای شناخته می‌شود، روشی جهت تغذیه است که مکمل‌های غذایی مایع را به معده یا روده شخص می‌رساند. سوند معده جهت مصرف غذای مایع و دارو استفاده می‌شود. این شیوه تغذیه جهت بیمارانی با عملکرد دستگاه گوارش ضعیف بسیار ضروری است. شایع ترین علت استفاده از سوند معده، مشکل جویدن به دلیل مشکل در بلع است شناخته می‌شود. بدون تغذیه، بیمار از سوءتغذیه یا سایر مشکلات جدی سلامتی رنج می‌برد.

سوند معده چیست؟

سوند معده یک لوله پلاستیکی نازک و انعطاف پذیر است که از سیلیکون یا پلی اورتان ساخته شده است. با کمک سوند معده، اگر که دیگر امکان بلع به روش طبیعی از طریق دهان وجود نداشته باشد، می‌توان به شخص به صورت مصنوعی تغذیه یا دارو داد. هم چنین جهت تخلیه شیره معده، به عنوان مثال در حین عمل، می‌توان از سوند معده استفاده کرد.

سوند معده را روی بینی، دهان و مری یا روی پوست شکم در معده قرار می‌دهند. لازمه استفاده از سوند معده این است که هضم و جذب مواد مغذی از طریق روده به درستی کار کنند.

مراحل نصب سوند معده در منزل

روش لاپاراسکوپی

این شیوه با ایجاد دو برش کوچک در شکم انجام می‌شود. یکی برای قرار دادن لوله سوند و دیگری جایی است که جراح تلسکوپ کوچکی به نام لاپاراسکوپ را وارد می‌کند. لاپاراسکوپ به جراح کمک می‌کند معده و سایر اندام‌ها را ببیند و لوله را در محل خود هدایت کند.

جراحی باز با برش‌های بزرگ‌تر

جراحان این شیوه را جهت هدایت سوند معده به محل خود انتخاب می‌کنند، زمانی که روش‌های دیگر انتخاب مناسبی نیستند از روش جراحی باز استفاده می‌شود.

روش گاستروستومی

به صورت معمول این روش در منزل بیمار انجام می‌شود. در این روش پرستار متخصص یک لوله‌ای نازک و انعطاف پذیر با دوربین کوچک را از طریق دهان به داخل معده وارد می‌کند تا سوند را در محل خود هدایت کند.

عوارض نصب نادرست سوند معده

نصب سوند معده در منزل چنانچه به درستی انجام نشود، می‌تواند عوارضی داشته باشد که عبارت است از:

  • ایجاد بافت اضافی در محل لوله
  • نشتی
  • مشکلات ناشی از بیهوشی
  • خون ریزی
  • یک واکنش آلرژیک
  • عفونت

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x