خدمات پرستاری برای بیماران مبتلا به خود ایمنی

 بیماری خود ایمنی چیست؟

خدمات پرستاری برای بیماران مبتلا به خود ایمنی

بیماری خود ایمنی وضعیتی است که در آن سیستم ایمنی بدن به صورت اشتباه به خود بدن حمله می‌کند. سیستم ایمنی به‌طور عادی در برابر باکتری و ویروس‌ها از بدن دفاع می‌کند. در مواقعی که حضور این مهاجم‌های بیگانه را متوجه شوند یک لشکر از سلول‌های جنگنده را برای حمله به آن‌ها می‌فرستد. در یک بیماری خود ایمنی، سیستم ایمنی یک بخش از بدن مانند: مفاصل یا پوست را بیگانه تلقی می‌کند و پروتئین‌هایی به نام آنتی بادی را برای حمله به سلول‌های سالم آزاد می‌کند.

علت حمله سیستم ایمنی به بدن

پزشکان هنوز نمی‌دانند در حقیقت چه دلایلی باعث اشتباه در سیستم ایمنی می‌شود. با این وجود زنان دو برابر بیشتر از مردان به بیماری خود ایمنی دچار می‌شوند و بیشتر بیماری در طی سال‌های باروری خانم‌ها رخ می دهد. به عنوان مثال لوپوس بیشتر در آفریقایی آمریکایی‌ها و اسپانیایی زبان‌ها اتفاق می‌افتد.

انواع بیماری خود ایمنی

بیشتر از ۸۰ نوع مختلف از بیماری‌های اتوایمیون وجود دارد که عبارتند از:

سندرم شوگرن

این مشکل به غده هایی که روان کننده چشم و دهان هستند حمله می کند. علائم مشخصه سندرم شوگرن خشکی چشم و خشکی دهان است، اما امکان دارد مفاصل یا پوست را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

تیروئیدیت هاشیموتو

در هاشیموتو، تولید هورمون تیروئید به مرور زمان کاهش می یابد. علائم شامل افزایش وزن، حساسیت به سرما، خستگی، ریزش مو و تورم تیروئید است.

میاستنی گراویس

میاستنی گراویس به مغز در کنترل ماهیچه ها کمک می کند. زمانی که ارتباط اعصاب به ماهیچه ها مختل می شود، سیگنال ها نمی توانند ماهیچه ها را به سمت انقباض هدایت کنند.

آرتریت روماتوئید

در آرتریت روماتوئید سیستم ایمنی به مفاصل حمله می‌کند و باعث قرمزی، گرما، درد و سفت شدن در مفصل می‌شود.

پسوریازیس

سلول‌های پوست به‌صورت طبیعی رشد می‌کنند و زمانی که دیگر به آن‌ها نیازی نیست، میریزند. پسوریازیس سبب می‌شود سلول‌های پوستی با سرعت بسیار زیادی تقسیم شوند و سلول‌های اضافه ایجاد شده، ایجاد لکه‌های قرمز ملتهب می‌کند که به‌صورت شایع دارای فلس‌های سفید نقره‌ای پلاک بر روی پوست هستند.

لوپوس اریتماتوز سیستمیک

لوپوس را به‌عنوان یک بیماری پوستی است که اغلب باعث ایجاد راش می‌شد، فرم سیستمیک آن که بسیار شایع است. در حقیقت به بسیاری از ارگان‌ها شامل مفاصل، کلیه‌ها، مغز و قلب صدمه می‌زند. رایج‌ترین علائم این بیماری خود ایمنی، درد مفاصل، خستگی و راش‌های پوستی هستند.

علائم بیماری خود ایمنی

علائم اولیه بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی مشابه بوده و شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • ماهیچه‌های دردناک
  • تورم و قرمزی
  • تب خفیف
  • مشکل در تمرکز
  • بی‌حسی و مور مور شدن در دست‌ها و پاها
  • ریزش مو
  • راش‌های پوستی

 

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x