داروهای خطرناک برای سالمندان

حتما این اتفاق برای شما هم پیش آمده است ‌­که دچار بیماری سرماخوردگی می­‌شوید یک سری دارو را بدون داشتن تجویز پزشک مصرف می‌­کنید. شاید در سنین کمتر با عوارض اینگونه رفتارهای پرمخاطره مواجه نشوید اما با افزایش سن و ورود اشخاص به مرحله سالمندی، عوارض دارو خود را بیشتر نشان می‌­دهند. این امکان دارد سلامتی اشخاص را به خطر بیاندازد. این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که امکان دارد لیست داروهای خطرناک جهت سالمندان، در سنین کمتر عوارض کمتری داشته باشد و در سنین بالا نشانه­‌های بسیار مختلفی از مصرف این داروها در سالمندان شاهد باشید. پزشکان با توجه به عوارضی که این داروها در سالمندان ایجاد می­‌کند، این داروها را تجویز نمی­‌کنند و جهت برطرف شدن بیماری مورد نظر از داروی جایگزین استفاده خواهند کرد.

لیست داروهای خطرناک برای سالمندان

انسولین

اکثر افراد با نام انسولین به­عنوان داروی بیماری دیابت که اشخاص می­‌توانند میزان قند خون خود را با آن کنترل کنند می‌شناسیم. چنانچه برای سالمندان میزان انسولین با مقدار متغیر تجویز شود می­‌تواند بسیار خطرناک باشد. اشخاصی که سن بالا دارند و به بیماری دیابت دچار هستند باید در طول روز باید به­مقدار معین انسولین دریافت نمایند. تغییر در میزان انسولین دریافتی باعث تغییر ناگهانی قند می­‌شود و عوارضی مانند: نارسایی کلیه، نابینایی، اختلال در عملکرد صحیح اعضاء بدن و در موارد شدیدتر مرگ را باعث می‌­شود.

فلکسریل داروی شل‌کننده عضلات

استفاده از داروی شل‌کننده عضلات برای سنین جوانی در مواقع گرفتگی کمر و پا یا دردهای عضلانی گزینه خوبی باشد. اما تاثیر این دارو در سنین بالا مختلف این دارو در سنین بالا این شل شدن عضلات موجب شکستگی استخوان خواهد شد.

یوتروپین یا داروی هورمون رشد

تصور اشتباه در ذهن افراد باعث شده است که با مصرف این دارو می‌­توانند حس جوانی و شادابی را در خود ایجاد نمایند. اما متاسفانه در سنین بالا علائمی مانند: ورم، درد مفاصل، اختلال در قند را به­‌وجود خواهد آورد.

سلبرکس داروی ورم مفاصل

مصرف این دارو، میزان ابتلا سالمند به حمله قلبی و سکته افزایش پیدا می­‌کند.

آمبین داروی آرامبخش

با افزایش سن، خواب افراد کم می­‌شود. سالمندان به سختی می‌­توانند خواب کاملی را در شب تجربه کنند. از این­رو به استفاده از داروهای آرامبخش تمایل پیدا می‌­کنند. این داروها با توجه به تاثیراتی که روی شخص برجای می­‌گذارند، باعث ایجاد خواب آلودگی، از دست دادن تعادل و صدمات ذهنی می­‌شود.

نکسیوم داروی معده

اکثر سالمندان دارای مشکلات گوارشی،ریفلاکس و سوزش معده هستند. این موارد با مصرف بعضی میوه و مواد غذایی افزایش پیدا می­کند و سالمندان به­‌ناچار به استفاده از داروهایی روی می­‌آورند. اما با مصرف این دارو عوارضی مانند: نارسایی کلیه، اسهال و… دارد.

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x