دستگاه اکسیژن ساز برای سالمندان

اکسیژن سازها در رده وسایل پزشکی قرار می‌گیرند و اکسیژن مورد نیاز بیماران را فراهم می‌کنند. این دستگاه اکسیژن موجود در هوا را متمرکز می‌کند، سپس اکسیژن غنی‌شده را به بیمار می‌دهند. دستگاه اکسیژن ساز جهت اینکه بتواند کارش را به بهترین صورت انجام دهد، به وسایل مخصوصی احتیاج دارد. فیلتر، مرطوب‌ساز، لوله اکسیژن از جمله این وسایل هستند.دستگاه اکسیژن ساز جهت سالمندانی که به بیمارهای تنفسی مثل آسم، پنومونی، بیماری‌های ریوی، و انسداد ریه رنج می‌برند، استفاده می‌شود.
سالمندان دستگاه اکسیژن ساز به دو طریق استفاده می‌کنند:
• سالمند به طور نامحدود به اکسیژن و این دستگاه نیاز دارد.
• سالمندانی که مشکلات ریوی دارند یا به آسم مبتلا هستند، جهت رفع خستگی از این دستگاه استفاده می‌کنند.

نحوه کار دستگاه های اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز فیلترهای متفاوتی دارد. هوای اتاق را جذب می‌کند و پس از عبور دادن آن از مراحل متفاوت، مولکول‌های اکسیژن را به مخزن اکسیژن هدایت می‌کند. نحوه کار اینگونه است که در ابتدا هوا از فیلتر گرد و غبار و فیلتر عبور می‌کند. در این مرحله هوای محیط گرد و غبارش گرفته می شود و سپس وارد کمپرسور می‌شود. بعد هوا در کمپرسور فشرده می‌شود و به سمت ستون‌های زئولیت می‌رود.
گرانول‌های زئولیت هوا را به مولکول‌های اکسیژن و نیتروژن تصفیه می‌کند. مولکول‌های نیتروژن بزرگ‌تر هستند و گرانول‌ها آنها را جذب می‌کنند. مولکول‌های اکسیژن از منافذ رد می‌شوند و به سمت خروجی می‌روند. گاز اکسیژن باز هم در ستون‌های دیگر تصفیه می‌شود و بعد وارد مخزن اکسیژن می‌شود. در این قسمت، فشار اکسیژن و جریان تنظیم می‌شود.

علت نیاز سالمندان به دستگاه اکسیژن ساز

اما نکته‌ حائز اهمیت، این است که استفاده از این دستگاه حتما باید با نظر پزشک باشد. بعضی از پزشک‌ها به بیماران سالمند استفاده از دستگاه های اکسیژن ساز را توصیه می‌کنند. مهم‌ترین علت استفاده از دستگاه اکسیژن ساز پایین آمدن سطح اکسیژن خون است. در چنین مواردی، میزان اشباع اکسیژن در رگ‌های خونی کم می‌شود. بنابراین پزشک به بیمار توصیه می‌کند که از اکسیژن ساز استفاده کند.
زمانی که شرایط حاد تنفسی رخ می‌دهد. یا بیمار به طور مزمن به اکسیژن احتیاج دارد. دستگاه اکسیژن ساز به صورت طولانی مدت استفاده می‌شود.

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x