دوره تزریقات و پانسمان

دوره تزریقات و پانسمان

اشخاص در دوران  زندگی خود امکان دارد چندین بار به بیماری مبتلا می شوند و گاهی اوقات جهت درمان خویش به تزریق آمپول نیاز دارند. همچنین امکان دارد در شرایط ویژه و اضطراری یک فرد مجروح، نیازمند انجام پانسمان باشد. چنانچه که فرد در دوره های تزریقات و پانسمان شرکت کرده باشد، به سادگی می تواند برای انجام صحیح پانسمان و تزریق آمپول به سایر افراد که نیازمند درمان هستند اقدام نماید.

این دوره در اکثر مراکز مانند: سازمان هلال احمر ،جهاد دانشگاهی، سازمان فنی حرفه ای و… آموزش داده می شود.

معرفی دوره تزریقات و پانسمان

افراد بسیاری علاقه مند به انجام فوریت های پزشکی در مواقع ضروری هستند. بخش مهمی از فوریت های پزشکی مربوط به تزریقات و پانسمان است که به صورت دوره آموزشی و کاملا غیر آکادمیک قابل آموزش می باشد. برای معرفی دوره  باید گفت که در آن به تجویز فرآورده های دارویی نظیر سرنگ و آمپول به بیمار پرداخته می شود.

از مباحثی که در دوره آموزش تزریقات و پانسمان آموزش داده می شود، می توان به تشخیص حجم داروی تجویزی و غلظت دارو متناسب با مشخصات بافت و میزان جذب دارو اشاره کرد. در واقع این طور می توان گفت که هر روش تزریقی باید متناسب با نوع بافت قسمتی که دارو در آن تزریق می شود، انتخاب شود. کاربرد آموزش تزریقات و پانسمان فقط برای استفاده در مواقع ضروری نیست. در صورتی که متقاضی موفق به قبولی در این دوره و دریافت مدرک شود، می تواند در واحد تزریقات و پانسمان مزاکر درمانی مشغول به کار شود.

علاوه بر آن در زمان ایجاد جراحت بر روی پوست، برای درمان سریع آن و کنترل خون ریزی باید به پانسمان آن قسمت پرداخت لازم به ذکر است. که این جراحت می تواند به شکل بریدگی، سوختگی، قطع عضو، خراشیدگی و… باشد. از آن جا که عفونت زخم باعث عفونت دستگاه لنفاوی شده و در نهایت موجب مرگ فرد می شود، درمان و پانسمان به موقع آن می تواند جان فرد را نجات دهد.

به صورت کلی از آن جایی که هر ساله اشخاص بسیار زیادی به علت تاسیس مراکز تزریقات و پانسمان جدید و علاقه به یادگیری پانسمان و تزریقات به شرکت در دوره آموزش تزریقات و پانسمان می پردازند. این دوره آموزشی پر طرفدارترین دوره در مراکز آموزشی مختلف محسوب می شود.

دوره مهارتی تزریقات و پانسمان:

تزریقات یکی از روشهای رایج در تجویز دارویی می باشد .  هر نوع شیوه تزريقي براي نوع بافت بدن كه دارو در آن تزريق مي‌شود روش واحدی است. مشخصات هر بافتي مقدار جذب دارو را معين مي‌كند. قبل ازانجام تزريقات پرستار بايد حجم داروي تجويز شده. مشخصات و غلظت دارو و ساختمان آناتوميكي محل تزريق را بشناسند.

در زمان به وجود آمدن جراحت در پوست، جهت بهبود و درمان سریع زخم و هم چنین کنترل خونریزی ناشی از جراحت و مخصوصا برای جلوگیری از عفونت زخم باید، زخم را بایدضدعفونی و پانسمان کرد. صدمه روی پوست امکان دارد به صورت های متفاوتی باشد. مانند: سوختگی، بریدگی، خراشیدگی، قطع عضو و موارد دیگر به وجود آید.

آموزش های این دوره شامل چه مواردی است:

  • آموزش تزریقات
  • آموزش رگ گیری
  • تزریقات زیر جلدی و داخل جلدی
  • تزریقات عضلانی
  • تعریف زخم و انواع آن
  • پانسمان و اهداف آن
  • آشنایی با وسایل پانسمان
  • روش های استریل کردن ست
  • انجام مراحل پانسمان و بانداژ

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x