روماتیسم قلبی در سالمندان

بیماری روماتیسم قلبی یکی از علت های صدمه به دریچه قلب است که از جواب شدید و نامتعارف سیستم ایمنی به عفونت‌های باکتریایی ناشی می‌شود. عفونت‌های باکتریایی از جمله گلودرد در صورت درمان دیرهنگام در بدن گسترش یافته و عوامل عفونی به خون وارد می‌شوند. در صورت مبتلا شدن اشخاص سالمند به تب روماتیسمی احتمال بروز بیماری جدی از جمله نارسایی قلبی زیاد است.

بیماری روماتیسم قلبی

بیماری روماتیسم قلبی با صدمه به دریچه‌های قلب در ارتباط است. یک نوع عفونت باکتریایی به نام عفونت استرپتوکوک می‌تواند سبب بیماری تب روماتیسمی شود. این نوع عفونت مانند گلودرد استرپتوکوکی یا مخملک توانایی این را دارد که سیستم ایمنی را تحریک کند و سبب التهاب گسترده در سراسر بدن شود. این التهابی می‌تواند بیشتر بافت‌های همبند از جمله قلب، مفاصل، پوست یا مغز را تحت تاثیر قرار دهد. در صورت عدم درمان، التهاب به تدریج منجر به آسیب دائمی دریچه قلب و مشکلات جدی برای سلامتی خواهد شد.

عوامل خطر ابتلا به تب روماتیسمی در سالمندان

به طور معمول کودک و نوجوانان بیشتر در معرض مبتلا به تب روماتیسمی هستند اما علائم بیماری و صدمه قلبی امکان دارد تا سال‌ها بعد از عفونت بروز نکند. با افزایش سن، عوارض تب روماتیسمی ظاهر می‌شوند به طوری‌ که اشخاص مسنی که دچار این بیماری هستند، بسیار بیشتر از سایرین در معرض نارسایی قلبی  قرار دارند. در صورت بروز در سالمندان امکان دارد با علائم همراه شود. برخی از عوامل خطر مبتلا شدن سالمندان به تب روماتیسمی عبارت است از:

مبتلا شدن به عفونت‌های متفاوت: اگر سالمندان به برخی عفونت‌ها مثل عفونت دندان، عفونت گلو و عفونت مجاری ادراری مبتلا شوند، احتمال بروز تب روماتیسمی بیشتر خواهد بود. در کل، اشخاصی که به طور مکرر دچار عفونت‌های باکتریایی می‌شوند، بیشتر در خطر ابتلا قرار دارند.

ژنتیک: یکی از دلایل خطر بروز تب روماتیسمی در سالمندان با زمینه ژنتیکی آنان مرتبط است.

جنسیت: در کودکان و نوجوانان، تب روماتیسمی بیشتر دختران را درگیر می‌کند اما در سالمندان اختلافی بین جنسیت‌ها وجود ندارد.

عوامل محیطی: بعضی عوامل محیطی مانند :شرایط آب و هوایی سرد و خشک و یا مصرف آب آلوده می‌توانند سبب افزایش خطر بروز تب روماتیسمی در سالمندان شوند.

علائم

علائم بیماری روماتیسم قلبی امکان دارد تا سال‌ها پس از عفونت ظاهر نشود. اما با افزایش سن و رسیدن به دوره سالمندی افراد مبتلا به آسیب قلبی علائم زیر را تجربه می‌کنند:

  • درد قفسه سینه
  • خستگی مفرط
  • صدای غیرطبیعی قلب
  • تنگی نفس
  • تورم دست‌ها و پاها

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x