ریزش مو در سالمندان

ریزش مو یکی از مشکلات شایع است که بیشتر مردم جامعه با آن مواجه هستند. میان افراد عوامل متفاوتی می تواندسبب ریزش مو شود مانند:عوامل محیطی، ارثی بودن، موارد هورمونی،اختلالات مربوط به تیروئید، کم خونی و حتی نوع تغذیه می تواند از علت ریزش مو در سالمندان باشد.

دلایل ریزش مو در سالمندان

کمبود اسید فولیک خون:

هنگامی که سن افراد بالا می رود مواد مغذی بدن مانند ویتامین ها کاهش پیدا می کند و این خود علت اصلی برای ریزش مو می باشد. برای جلوگیری  از ریزش مو مواد مغذی از جمله اسید فولیک را مورد مصرف قرار بدهید و از میوه ها و سبزیجات تازه در برنامه غذایی خود بگنجانید.

افزایش سن:

با افزایش سن افراد یک سری از هورمون های بدن تغییر خواهند کرد که عوارضی را برای افراد سالمند ایجاد می کند. هم چنین زنان بعد از دوران یائسگی هورمون های زنانه در آن ها کم تر ترشح می کند و به جای آن هورمون های مردانه در آن ها افزایش می یابد. این تغییر در هورمون سبب ریزش موی شدید در زنان می شود.

کمبود اسید آمینه :

 باعث ریزش موی سالمندان می شود این مواد مغذی  در شیر و تخم مرغ وجود دارد. و می تواند از ریزش موها در سالمندان به خصوص زنان یائسه جلوگیری نماید.

اختلالات تیروئید:

در صورتی که هورمون تیروئید در بدن کاهش می یابد افراد به کم کاری تیروئید مبتلا می شود این موضوع می تواند روی رشد موها، پوست و ناخن افراد تاثیر بگذارد می توان با مراجعه به پزشک و مصرف دارو هورمون های تیروئید را به حالت عادی برگردانند.

 لوپوس:

بیماری خود ایمن که طی آن سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم بدن آسیب وارد می کند و باعث خستگی مفرط، سردرد، درد مفاصل هم چنین باعث ریزش مو می شود که می تواند خفیف یا خیلی شدید به صورت دسته ای در سالمندان  باشد.

بیمار های پوست سر:

چنانچه پوست سر افراد سالمند  دارای التهاباتی باشد سبب می شود رشد موهای فرد با مشکل مواجه شود و ریزش مو را برای فرد به همراه داشته باشد ازجمله این مشکلات پسوزیاریس یا عفونت های قارچی در پوست سر می باشد که با مصرف شامپوهای درمانی می توانید آن را درمان کنید و از ریزش موهای سالمندان جلوگیری نمایید.

مصرف بیش از اندازه مواد شیمیایی:

چنانچه اشخاص بیش ازحد از شامپو یا رنگ مو  استفاده کنند این مواد شیمیایی سبب آسیب به ریشه موهای فرد می شود آزمایشاتی که پزشک در این زمینه انجام می دهد به این صورت است که یک دسته از موهای شخص را می گیرد و به آرامی می شکند چنانچه موهای فرد جدا شوند نشان دهنده آسیب به پیاز موی فرد است و به فرد توصیه می کند از استفاده سشوار داغ خود داری کند.همچنین رنگ مویی که بر سر خود میگذارید نباید اختلاف رنگ آن با موی طبیعی  بیش تر از دو درجه باشد زیرا سبب ریزش مو می شود.

داروهای ضد افسردگی:

تعداد زیادی از سالمندان به علت بیماری هایی که دارند مجبوربه استفاده بعضی از دارو ها هستند. از جمله دارو های ضد افسردگی و دارو های ضد التهابی که می تواند عوارض خاصی داشته باشد.دلیل ریزش مو در سالمندان می تواند به علت مصرف برخی داروها باشد.

روش های جلوگیری از ریزش مو:

  • از شستشوی بیش از حد موها با شامپو خودداری کنید.
  • مصرف مواد شیمیایی را بر روی موهای خود را به حداقل میزان ممکن برسانید.
  •  مواد غذایی که سرشار از پروتئین هستند استفاده کنید.
  • هرچند وقت یکبار موهای خود را کمی کوتاه کنید.
  • در طول روز موهای خود را شانه کنید.
  • داروهایی که از ریزش مو جلوگیری می کند استفاده کنید.
  • از روغن های طبیعی و مخصوص پوست سرخود را ماساژ دهید.

داروهایی که از ریزش مو جلوگیری می کند

ضد آندوژن(گاهی  هورمون ها بیشتر یا کمتر از میزان طبیعی خود کار می کند که سبب تضعیف و آسیب به فولیکول مو می شوند  استفاده از داروهای ضد آندروژن می توان جلوی این بی نظمی هورمونی را گرفت).

اسپیرنولاکتون

ماینوکسیدیل

دفیناستراید

مزوتراپی

روش PRP

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x