سرطان سینه در بانوان سالمند

بیماری های سینه گروهی از بیماری‌ها هستند که به شکل های متفاوت ظاهر می‌شوند. یک دسته بسیار مهم از این بیماری‌ها، سرطان سینه است. هیچ سرطانی جهت خانم ها نگران‌کننده‌تر از سرطان پستان نیست و علت آن کاملا موجه است. این نوع بیماری یکی از راج ترین و مهم ترین بیماری ها در زنان است. سرطان سینه شایع ترین دلیل مرگ زنان در محدوده سنی ۳۵ تا ۵۵ سالگی است. بیماری سرطان پستان بعد از سرطان ریه شایع ترین سرطان در اشخاص است.

سرطان سینه

مشکل سرطان سینه سالمندان یکی از انواع سرطان هاست که در آن سلولهای غیرطبیعی به صورت غیرقابل کنترل در یک یا هر دو سینه رشد می‌کنند. این سلول ها می‌توانند به بافت های صدمه بزنند و باعث تشکیل یک توده شوند که بیشتر آن را تومور می نامند. این سلول ها می‌توانند منتشر شوند و به بافت ها و غدد لنفاوی اطراف گسترش یابند که به آن متاستاز می‌گویند. محل های رایج عبارت است از: ریه ها، استخوان‌ها، کبد و غدد فوق کلیه.

دلایل ابتلا به سرطان سینه

علت اصلی ابتلا به سرطان پستان مشخص نیست اما عوامل خطر شناسایی شده‌اند که شخص را مستعد مبتلا شدن به این بیماری می‌کنند. از جمله عوامل هورمونی، ژنتیک و احتمالا عوامل محیطی می‌تواند خطر ایجاد سرطان پستان را افزایش دهد. توجه به این عوامل می‌تواند به شناسایی سریع و به موقع زنان در معرض خطر کمک کند. مهمترین این عوامل عبارتند از:

  • سن: افزایش سن با افزایش خطر مبتلا شدن به سرطان همراه است. این امر در مورد سرطان پستان نیز صادق است
  • شرایط شخصی:  زنانی که در یکی از سینه‌ها مبتلا به سرطان سینه هستند، خطر مبتلا شدن سینه دیگر نیز در آن‌ها بیشتر است.
  • سابقه خانوادگی: سابقه خانوادگی یکی از شناخته شده ترین دلایل خطرزا در رابطه با سرطان پستان است. زنانی که سابقه مبتلا شدن به سرطان پستان در بستگان درجه یک آن‌ها به خصوص مادران و خواهران آن‌ها وجود دارد، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
  • عدم تحرک: بی تحرکی و عدم فعالیت و چاقی به وجود آمده در زنان
  • مبتلا شدن به سایر سرطان ها: زنانی که مبتلا به یکی از انواع سرطان های دستگاه تناسلی یا سایر سرطان ها هستند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
  • رژیم غذایی: خوردن چربی و گوشت پرچرب
  • مصرف الکل و سیگار
  • هورمون تراپی:مصرف استروژن و پروژسترون بعد از یائسگی، مصرف داروهای ضدبارداری یا مصرف داروهای هورمونی به دلایل متفاوت

علائم و نشانه‌های سرطان سینه سالمندان

توده یا تومور پستان

وجود ترشحات از نوک سینه

تغییرات پوست و نوک پستان.

بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل

تهاجم به اعضای دیگر

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x