مثانه عصبی در سالمندان

مثانه عصبی بیماری است که طی آن، فرد مسن در ادرار کردن دچار مشکل می‌شود. در چنین شرایطی شخص یا به صورت خیلی کم یا خیلی زیاد ادرار می‌کند و چنانچه بروز این بیماری جدی باشد فرد مسن توانایی کنترل خود را در ادرار کردن از دست می‌دهد. سالمندان باید مواظب باشند که در صورت بروز علائم مثانه عصبی به صورت فوری پزشک خود را در جریان بگذارند. به دلیل عدم معالجه به موقع می‌تواند باعث صدمه رساندن به کلیه‌ها و بروز عفونت های ادراری شود.

هم چنین می توانید مقاله تکرر ادرار در سالمندان را مطالعه کنید.

بیماری مثانه عصبی

مثانه کارایی خود را تحت تاثیر مرکز اعصاب انجام می‌دهد. اما بعضی اوقات با نوجه به علت های متفاوت مانند: ام اس، آسیب نخاعی و … به قسمت‌هایی از اعصاب کنترل کننده مثانه صدمه وارد می‌کند. در نتیجه بیمار در دفع ادرار دچار اختلال می‌شود و درنهایت باعث به بیماری مثانه می‌شود.

در نتیجه مثانه عصبی شامل بیماری است که طی آن به بخشی از مرکز عصبی (نخاع، مغز و اعصاب محیطی) صدمه می‌رسد و شخص به درستی نمی تواند دفع ادرار کند. فرد مسنی که دچار این بیماری شده کنترل خود را در دفع از دست داده و این عامل باعث می‌شود احساس شرمندگی کند و به مرور علاوه بر صدمه جسمی فرد از نظر روحی نیز صدمه می‌بیند.

دلیل بیماری مثانه عصبی

علت های بسیاری می‌تواند سبب ایجاد این بیماری در سالمندان شود که بعضی  از آن‌ها به صورت ارثی و بعضی نیز اکتسابی هستند. که عبارت است از:

بیماری‌های مادرزادی: بعضی از بیماری‌های ارثی همانند فلج مغزی نیز دلیل به وجوذ آمدن مشکل مثانه عصبی هستند. در ناهنجاری سیستم عصبی جنین تکمیل نشده و به علت نقص در لوله عصبی صدمه شدیدی به ستون فقرات و نخاع وارد می‌شود. این بیماری باعث مشکلاتی مانند: ضعف در حرکت، فلج شدن، اختلال در حافظه و از همه مهم تر مشکل در عملکرد مثانه و بی اختیاری ادرار می‌شود. در دیگر بیماری مادرزادی یعنی بیماری فلج مغزی، مغز جنین در حال رشد یا حتی بعد از تکامل بر اثر عوامل متفاوتی صدمه می‌بیند و باعث می شود به ایجاد دسته‌ای از بیماری‌های حرکتی مانند: شل یا سفت شدن دست و پا، حرکات غیر ارادی و راه رفتن بدون تعادل می‌شود، هم چنین مشکلات حرکتی، بی اختیاری ادراری نیز جزء عوارض شایع افراد مبتلا به فلج مغزی است.

آسیب های مغزی: بعضی اوقات بر اثر عوامل متفاوتی همچون سکته مغزی، تومور مغزی، ضربه مغزی و … فرد سالمند دچار نوروژنیک می‌شود.

مسموم شدن با فلزات سنگین: مانند آرسنیک، کادومیوم، سرب و جیوه که به‌مرور باعث به دسته‌ای از بیماری‌های روان شناختی مانند: اسکیزوفرنی می‌شود.

ضایعه مغزی و نخاعی: که بر اثر عوامل مختلفی همچون تصادف، ضربه یا سقوط از ارتفاع ایجاد می‌شود.

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x