مراقبت و نگهداری از سالمند ناشنوا

با افزایش سن و گذشت زمان مشکلات جسمی افراد بیشتر می‌شود و این مشکلات سبب می شود افراد در زندگی با چالش های زیادی مواجه شوند. با ورود به دوران پیری بیماری‌هایی مانند: کم سو شدن چشم، سنگینی گوش به سراغ فرد می رود. و هر دوی این بیماری ها سبب به وجود آمدن مشکلاتی. در سالمندان می‌شود.

دلایل بیماری اختلال شنوایی در سالمندان

یکی ازمشکلاتی که در دوران پیری به سراغ سالمندان و حتی اشخاصی که وظیفه پرستاری را برعهده دارند. کم شدن میزان شنوایی است. این بیماری بیشتر اشخاص مسن را درگیر خود می‌کند. دلیل کم شدن میزان شنوایی در سالمندان. از بین رفتن یا صدمه دیدن سلول های عصبی مربوط به شنوایی است .

هنگامی که این سلول های عصبی شروع به تحلیل رفتن و تخریب شدن می‌کنند. هروز نسبت به دیروز شنوایی شخص کمتر می‌شود. و کم شدن شنوایی در اشخاص سبب به هم خوردن تعادل و نظم کارهای روزانه شان می شود.

علت کم شدن شنوایی

علل به وجود آمدن بیماری اختلال شنوایی در سالمندان بسیار گسترده است. چند مورد از آنها عبارت است از:

ارثی و ژنتیکی بودن یکی از دلایل مهم در بیماری اختلال شنوایی در سالمندان است.

با گذشت زمان و بالا رفتن سن افراد بیماریهای متفاوتی در سالمندان به وجود می آید. یکی از رایج ترین آنها کم شدن شنوایی اشخاص است. زمانی که سلولهای  عصبی شروع به از بین رفتن کنند. شنوایی گوش رفته رفته کمتر می شود تا زمانی که شخص مجبور است. جهت شنیدن از سمعک استفاده کند.

بعضی اوقات صدای انفجار. ضبط صوت های اکودار، یا هر صدایی که فرکانس آن ها خیلی زیاد باشد سبب کم شدن شنوایی و گاهی اوقات باعث از بین رفتن کل شنوایی در افراد می شود.

بر اثر تصادف، پرت شدن از بلندی یا ضربه محکمی که به گوش وارد می‌شودسبب می شود. که فرد سالمند شنوایی خود را از دست دهد.

علائم مشکلات شنوایی در سالمندان

  • تشخیص ندادن صداهای حروف مثل هم.
  • به دلیل اینکه خودشان صدایی نمی شنوند بلند بلند صحبت می کنند.
  • عدم تشخیص تن صدا های شبیه به هم ،را نمی توانند تشخیص دهند. و از طرف، مقابل خود می خواهند که حرف ها و صحبت هایشان را دوباره تکرار کنند.
  • ایجاد صدای اضافه در گوش :همیشه احساس می کنند صداهایی در گوش آنها وجود دارد.
  • به خاطر عدم شنوایی از جمع فاصله می‌گیرند و به انزوا طلبی رو می آورند.

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x