میزان اکسیژن خون در سالمندان

مقدار اکسیژن خون نشان دهنده توزیع اکسیژن از ریه به سمت گلبول‌های قرمز خون و سایر سلول‌ها است. این موضوع جهت توزیع مناسب برای سلامتی انسان بسیار ضروری است. اکسیژن یکی از عناصر حیاتی برای موجودات روی زمین است. به صورتی که بدون وجود این عنصر زندگی نیز وجود نخواهد داشت. اکسیژن از روشهای تنفسی وارد ریه می شود. از آنجا نیز از طریق گلبول‌های قرمز وارد جریان خون می‌شود. به همین علت است که سطح اکسیژن خون نام دارد.

میزان اکسیژن خون در عملکرد طبیعی اندام‌های بدن تاثیر می‌گذارد. اطلاع داشتن از مقدار آن مخصوصا جهت افراد سالمند بسیار مهم است. چنانچه مقدار اکسیژن خون پایین باشد. نشانه‌ای از یک اختلال و بیماری در بدن است که باید نسبت به درمان به موقع آن اقدامات لازم را انجام داد.

میزان اکسیژن خون

تک تک بخش های بدن، سلول‌ها و ماهیچه‌ها جهت این که بتوانند کار کنند. هم چنین عملکرد خود را به‌ صورت طبیعی انجام دهند نیاز به انرژی دارند. این انرژی از طریق قند، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تولید می‌شود. از شکسته شدن این ملکول‌ها انرژی مورد نیاز بدن تامین می‌شود. جهت رها سازی انرژی نیاز به صرف اکسیژن است. که مقدار قابل توجهی از آن روش تنفس تولید می‌شود. پس به این علت است که زمانی که اشخاص درگیر کمبود اکسیژن هستند. معمولا بی انرژی هستند.

اکسیژن ماده‌ای بسیار حیاتی برای بدن است و تمام سلول‌ها به آن نیاز دارند. اکسیژن از طریق ریه وارد خون و از آنجا به مغز برده می‌شود. به صورت کلی بدون وجود اکسیژن زندگی هم وجود ندارد.

نشانه‌های کاهش سطح اکسیژن خون

به طور معموا اشخاص دچار افزایش سطح اکسیژن خون نمی‌شوند. بلکه همواره با افت اکسیژن خون همراه است. از مهم‌ترین نشانه های کمبود اکسیژن عبارت است از:

  • تنگی نفس

یکی از رایج ترین علائم هیپوکسمی تنگی نفس است. که در چنین وضعیتی سالمند به سختی نفس می‌کشد. همچنین می‌تواند علائمی مانند درد قفسه سینه نیز داشته باشد. تند تند نفس کشیدن از دیگر علائم رایج سطح پایین اکسیژن خون است.

  • سیانوز شدن

سالمندانی که میزان اکسیژن خون پایینی دارند امکان دارد که سلول‌های بدن آن‌ها به اندازه کافی اکسیژن دریافت نکند. در نتیجه قسمتی از بدن همچون لاله گوش، بستر ناخن‌ها و دور لب دچار کبودی می شود. که به رنگ آبی در می‌آید و به آن سیانوز می گویند.

علائم شایع افت سطح اکسیژن خون عبارت است از:

  • بیقراری
  • سرگیجه
  • افزایش فشار خون
  • ضربان قلب بالا
  • مشکلات بینایی
  • عدم تعادل

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x