ورزش های مناسب برای سالمندان دارای پوکی استخوان

از مشکلات شایع در دوران سالمندی کاهش حجم تراکم استخوانی یا همان پوکی استخوان است.مبتلایان باید بدانند ورزش سبب افزايش ذخيره‌سازي توده استخواني مي‌شود و سرعت از دست رفتن توده استخواني را كم می كند يا آن را به تأخير می اندازد. ورزشهای مناسب برای سالمندان دارای پوکی استخوان شامل طیف وسیعی از حرکات قدرتی و کششی است. پیاده روی، شنا، دو، تمرینات با وزنه از ورزش های مناسب در پوکی استخوان هستند.

متداولترین ورزشهای مناسب برای سالمندان دارای پوکی استخوان

تقویت عضلات پایین تنه

پوکی استخوان معمولا در استخوان لگن بیشتر دیده می شود. با تقویت عضلات پایین تنه و پاها می توان فشار وزن بدن را از روی استخوان های لگن برداشت. از طرفی سالمندانی که کف پا و پایین تنه ورزیده تری دارند، قادر به حفظ تعادل بهتری هستند. سقوط و افتادن در سالمندان اغلب به دلیل نداشتن تعادل کافی است. پیاده روی روزانه از مناسب ترین ورزش ها برای تقویت عضلات کف و ساق پا است. دویدن روی تردمیل هم همین خاصیت را دارد.

حرکت اسکوات یکی دیگر از ورزش های مناسب در پوکی استخوان است. فرد سالمند می تواند برای حفظ تعادل از صندلی یا هر وسیله دیگری استفاده کند. این حرکت برای تقویت عضلات ران و باسن به کار می رود.

تمرینات با کش

بازی با کش از ورزش های مناسب در پوکی استخوان است که هیچ آسیبی به بدن نمی رساند. نیرویی که برای کشیدن کشش صرف می شود موجب قوی شدن و قدرتمند شدن عضلات خواهد شد. برای اینکه با کوچکترین ضربه ای دچار شکستگی دست، پا و لگن نشوید با کش، عضلات را نیرومند کنید. البته فشار بیش از حد به عضلات وارد نکنید.

توصيه‌هاي لازم به هنگام ورزش

توصیه می شود ورزش ها را به آرامي و ملايمت شروع كنيد. انواع ورزشهاي افزايش‌دهنده توده استخوان (لگن، ستون فقرات، ساعد) را انجام دهيد.اگر تعداد تنفس‌هايتان خيلي زياد باشد يا دچار آسيبي شده‌ايد، ورزش را متوقف كنيد. با ورزشهاي گرم‌كننده شروع كنيد. سپس ورزشهاي كششي را انجام دهيد.

براي اينكه نتیجه مؤثر باشد بهتر است حداقل هفته‌اي سه‌بار انجام شود. فشار خون خود را كنترل كنيد و نوار قلب هم در حالت استراحت و هم در زمان انجام ورزش بگیرید، آزمايش خون نيز انجام دهيد. حتمآ در شروع برنامه ورزش با پزشك خود مشورت كنيد.

 

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x