وظایف پرستار کودک

در مورد مسئولیت‌های پرستار پاسخ های متفاوتی می توان داد. به علت اینکه هر خانواده امکان دارد انتظارات مختلفی از پرستارداشته باشد. با این وجود بعضی از وظایف دراکثر پرستاران کودکان رایج است. پرستاری در سالمندان و کودکان و چالش های خاص خود را دارند. استخدام پرستار کودک باید به صورتی باشد که قابل اعتماد و توانا باشد. پرستار کودک باید طوری انتخاب شود که با رفتارها و احساسات کودک شما بتواند به خوبی ارتباط برقرار کند. پرستارکودک باید با تجربه و دارای تخصص در زمینه کودکان باشد. تا بتواند به راحتی با کودک ارتباط برقرار کند و امور محوله خویش را به بهتزین شکل انجام دهد.

بیشتر والدین شاغل به دنبال راههایی مقرون به صرفه جهت نگهداری از کودکان هستند. به جز از مهدکودک‌ها، گزینه های دیگر مانند: استفاده از پرستار کودک در منزل است. اما این نکته که پرستار کودک چه وظایفی دارد بسیار مهم است. از جمله وظایف پرستار کودک عبارت است از:

توجه به مسائل تربیتی

با توجه به دغدغه و مشغله والدین در جامعه امروزی پرورش و تربیت کودکان در مواردی مانند: احترام به بزرگتر، با ادب بودن و مسئولیت پذیربودن کودک بر عهده پرستار می باشد.

رشد و پرورش روحی

مسائل روحی و روانی کودک در هنگامی که پدر و مادر در خانه حضور ندارند. تحت تاثیر پرستار است. همین موضوع، باعث می شود پرستار کودک را آشنا به مسائل روانشناسی، بازی های کودکانه ، توجه به ورزش خواهد کرد.

نگهداری ومراقبت جسمانی

از جمله وظایف پرستار کودک عبارت است از: شیر دادن به نوزاد، خوابانیدن نوزاد، تمیز و مرتب کردن تخت، آماده کردن غذای کودک، همراهی کودک درسفر ، کمک به انجام  نظافت و تکالیف است.

مواظبت از سلامتی

مراقبت از کودک در زمان بیماری، رعایت بهداشت نوزاد مانند: شانه زدن مو،کوتاهی ناخن ها، ماساژ نوزاد و… یکی دیگر از وظایف پرستار کودک است.

استحمام و پوشاندن لباس کودک

مواقع استحمام کودک برای پرستاران می‌تواند بسیارمفرح و سرگرم‌کننده باشد. اما همیشه  پرستار باید از روش‌های ایمنی برای استحمام کودک استفاده کنند. پرستارباید به طور مداوم دمای آب را چک کند.

اطمینان از ایمنی کودک

یکی از  مهم‌ترین نکات وظیفه ی پرستار تأمین امنیت کودک در منزل است. پرستار باید این اطمینان را به والدین بدهد امنیت کودک در منزل تأمین می‌شود. پدرومادر از پرستار انتظار دارند که همیشه در کنار فرزندانشان باشد. در نتیجه هر وقت که یک پرستار بخواهد ناهار را آماده کند باید مطمئن شود که محیطی که کودک در آن قرار دارد یک محیط امن است.

عوض‌کردن پوشک

ازجمله وظایف مهم پرستار این موضوع است. هنگامی که کودک پوشک خود را کثیف کرد فورا  آن را تمیز کند.

تهیه شیر کودک

یکی از مهم ترین وظایف پرستار آماده و تمیز کردن شیشه شیر کودک است. بطری‌های شیر همیشه باید تمیز و ضدعفونی شوند، و پرستار کودک باید این را بداند.

تهیه غذا و میان وعده

پرستار باید در مورد رژیم غذایی و حساسیت کودک اطلاعات کافی داشته باشد. در مورد غذاهایی برای او ممنوع است از پدر و مادر او سؤال بپرسد.

سر وقت خواباندن کودک

یکی از مسئولیت های بسیار دشوار برای پرستار خواباندن کودک است. پرستار باید مطمئن شود که زمان بندی خواب کودک و هم چنین کارهایی مانند:مسواک زدن، پوشیدن لباس خواب و … رعایت می‌شود.

توانایی آرام کردن کودک پرخاشگر و ناآرام

امکان دارد برای پرستار مواقعی پیش ‌آید که کودک دچار عصبانیت و پرخاشگری می‌شود. در نتیجه پرستار باید بداند که چگونه با کودک رفتار کند تا آرامش خود را به دست آورد.

شستن لباس‌ها و انجام امور منزل

پدر و مادر می‌توانند از پرستار کودک بخواهند که امورمنزل را انجام دهد. مخصوصا در زمانی که کودک شیرخوار یا نوپا است. به این علت  باعث می‌شوند خانه بسیار نامرتب به نظر آید. انجام کارهایی مانند: شستن لباس، تمیز کردن و مرتب کردن اسباب‌بازی‌ها و اتاق خوابمی تواند از جمله وظایف پرستار باشد.

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x