پانسمان زخم دیابتی در منزل

پانسمان زخم دیابتی در منزل

معمولا زخم‌ در افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند دیرتر بهبود می‌یابد و گاهی اوقات وسعت بیشتری دارد. عفونت در زخم‌های دیابتی احتمال بیشتری دارد. این عفونت امکان دارد به سرعت در بدن گسترش یابد. بهترین کار در این مواقع پانسمان  در منزل است.

به وجود آمدن این زخم‌ها در بیشتر موارد می تواند سبب قطع عضو شود. با توجه به آمار به دست آمده بیشترین قطع عضو مربوط به زخم های دیابتی است. به همین علت است که پانسمان در این موارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پانسمان صحیح زخم دیابتی می‌تواند از پیشرفت زخم و احتمال قطع عضو جلوگیری کند. پانسمان زخم دیابتی در منزل به به شما کمک می‌کند که مدت بستری را کاهش دهید.

درمان و بهبود زخم های دیابتی در منزل و پانسمان زخم بسیار حساس است و حتما باید به دست فرد متخصص انجام شود. موسسه ی سرای آرامش آریا به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. در صورت نیاز به فرد متخصص جهت انجام پانسمان زخم دیابتی شما می توانید با تیم ما تماس بگیرید و درخواست خود را ثبت کنید. آرامش آریا در اسرع وقت بهترین متخصص را متناسب با نیاز شما به منزل اعزام می کند.

انواع پانسمان زخم های دیابتی

پانسمان زخم های دیابتی انواع متفاوتی دارد که با توجه به شدت،نوع و وسعت زخم انتخاب می‌شوند. این پانسمان‌ها عبارتند از:

پانسمان با چسبندگی پایین

این نوع پانسمان از جنس کتان است که روی زخم قرار می‌گیرد و به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول پانسمانی است که بدون مواد دارویی است و تنها دارای برخی از پمادها مانند وازلین است. دسته دوم پانسمانی است که دارای مواد دارویی است که باعث سرعت در بهبود وضد عفونی زخم می شود.

هم چنین نوعی از پانسمان وجود دارد که جهت پانسمان زخم دیابتی یا مراکز درمانی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع سبب افزایش سرعت ترمیم زخم می‌شوند. در میان این پانسمان‌ها می‌توان به پانسمان بی شکل، پانسمان غشایی،پانسمان پلیمری نرم، پانسمان هیدروکلوئیدی، پانسمان نقره و … اشاره کرد.

پانسمان جاذب

در این نوع از پانسمان‌ها به صورت مستقیم بر روی زخم دیابتی انجام می‌شوند و به عنوان لایه اول استفاده می شود. مواد موجود در این پانسمان در زخم جذب شده و به درمان آن کمک می‌کند.

کدام پانسمان جهت زخم دیابتی در منزل مناسب تر است؟

انتخاب بهترین پانسمان زخم پای دیابتی در منزل اغلب توسط پزشک تعیین می‌شود. به علت اینکه گاهی اوقات  در شرایط خاص ممکن است به پانسمان ویژه‌ای احتیاج داشته باشیم. به صورت معمول از گاز استریل معمولی جهت پانسمان این زخم استفاده می‌کنند. اما همانگونه که بیان کردیم در شرایطی این مسئله ممکن است متفاوت باشد.

جهت انتخاب بهترین پانسمان باید به موارد زیر توجه کنید:

  • زخم دیابتی به طور معمول خشک است و توانایی جذب رطوبت کافی را ندارد. در نتیجه با انتخاب پانسمان مرطوب می‌توان روند ترمیم زخم را سرعت بخشید. در نتیجه تامین رطوبت کافی برای تعویض پانسمان زخم دیابتی در منزل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • جنس پانسمان در بیماران دیابتی دارای  سیستم ایمنی ضعیفی هستند، باید نرم باشد تا مانع از کنده شده سطح زخم شود.
  • بهترین گزینه استفاده از پانسمان جاذب برای زخم دیابتی است که در منزل به صورت شبانه روزی استفاده شود. جذب ترشحات زیاد زخم باعث کاهش رطوبت می‌شود.
  • پانسمان استفاده شده در زخم دیابتی باید دارای هیدروژن پراکسید، بتادین باشد تا سرعت بهبود زخم را افزایش دهد و مانع از عفونت آن شود.

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x