پرستاری از بیمار سرطان روده در منزل

سرطان بیماری سرسختی است. اکثر علائم اولیه آن با سایر بیماری‌ها مشابه است و خیلی زیاد امکان دارد که با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شود. در نتیجه معمولاً هنگامی به آن پی برده می‌شود که علائم سرطان نمود پیدا کرده است و دیگر کار از کار گذشته است. بیماری که در سراسر جهان سالانه قربانیان زیادی می‌گیرد و هنوز دلیل و درمان قطعی آن مشخص نیست. انواع سرطان از نظر مکانی که سلول‌های غیرعادی آنجا را آلوده می‌کند وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها سرطان روده بزرگ است این بیماری نیز مانند سایر موارد بیماری‌ها به طور معمول شخص را در بستر یا محیط منزل منزوی می‌کند و  فرد را نیازمند مراقبت و پرستاری درمنزل می‌سازد.

سرطان روده

سرطان روده که معمولا به سرطان روده بزرگ گفته می‌شود. ناشی از رشد غیرعادی قارچ‌ها در کلون، آپاندیس و رکتوم و در دیواره انتهايي روده و بزرگ شدن پلیپ‌های غده مانند در این بخش روده است. سرطان روده از جمله سرطان‌های شایع و دومین سرطان خطرناک دنیاست. که مانند سایر سرطان‌ها اگر با تشخیص به موقع امید به درمان آن بالاست.

سن مبتلا شدن به سرطان روده

در کشور ایران سرطان روده بزرگ رتبه دوم را در بین سرطان‌های شایع دارد و بر خلاف آمار میانگین جهانی گریبان گیر جوانان هم می‌شود. در واقع سن خاصی را نمی‌توان برای مبتلا شدن به این نوع سرطان در نظر داشت. اما مراقبت‌های غربالگري و بررسی شرایط روده بزرگ با عکس‌برداری کلونسکوپي مخصوصا در اشخاصی که سابقه خانوادگی این نوع بیماری را دارند. باید از پنجاه سالگی به بعد به طور مرتب انجام شود. تا در صورت بروز غدد سرطانی ام از گسترش سرطان جلوگیری شود.

غربالگري سرطان روده

اشخاصی که سابقه خانوادگی سرطان روده در نزدیکان درجه یک خود دارند باید با پزشکان مشاوره ژنتیکی  کنند. از میان قرص‌ها آسپرین جهت جلوگیری پولیپ های روده و سمت راست روده مؤثر خواهد بود. آزمایش خون و عکس‌برداری از روده و… در مواردی که در تشخیص وجود سلول‌های بیمار در روده و عموماً بعد از درمان سرطان به کار می‌رود شامل این موارد است:

  • ‏آزمایش‌های مربوط به شناسایی لخته خون در مدفوع نیز بسیار مهم است. چرا که با یک پروب نوری به بررسی انتهای روده بزرگ می‌پردازد و هر گونه پولیپ یا موارد غیرعادی را شناسایی می‌کند.
  • آزمایش خون جهت شناسایی پروتئین‌های کمیاب و خاص مخصوص سرطان نیز بسیار مهم است.
  • آنتی‌ژن بالاي ‏ در خون نشانه پیشرفت تکثیرهاي سلولی است.
  • همین‌طور وجود پولیپ هایی در روده که حتماً باید برداشته شوند باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x