پرستاری از بیمار معلول ذهنی

مراقبان معلول ذهنی نسبت به سایر بیماران باید دارای مهارت های خاص و ویژه در مراقبت از بیمار باشند. به علت اینکه شخص بیماران تا اخر عمر به پرستاری و توجه نیاز دارند. فرد بیمار معلول ذهنی در زمینه انجام امور شخصی، تغذیه، بازی ها و … به مراقب خود وابسته اند.

تغذیه در بیماران معلول ذهنی

اولین نکته در پرستاری از معلولان ذهنی توجه به تغذیه این بیماران است. در این گروه از بیماران به علت مشکلات ذهنی، توانایی بیان، درک و رفع نیاز های  غذایی خود مانند سایر افراد است. به همین دلیل اکثر این بیماران از مشکلاتی مانند: کم آبی، یبوست، سوء تغذیه و تداخل دارویی با غذا رنج می برند. به همین دلیل کمک یک پرستار بیمار حرفه ای و مراقبین دلسوز برای این بیماران حیاتی است.

شخص بیمار باید غذای خود را به ساده ترین شکل ممکن با کمترین مخلفات و در وعده های بیشتر و همچنین حجم کمتر میل کنند. اما تلاش کنید از تمامی گروه های غذایی به طور روزانه برای انها استفاده کنید.

یکی از نشانه های گرسنگی در بیماران معلول ذهنی آشفتگی و بدخلقی است. چنانچه در استفاده از قاشق و چنگال دارای محدودیت هستند از غذاهایی با روش های سرو ساده تر استفاده کنید. باید اجازه دهید بیمار به هر روشی که تمایل دارد غذا بخورد.

برقراری ارتباط با بیمار

مهم ترین نکته در مراقبت از بیماران معلول ذهنی برقراری ارتباط  نزدیک با این بیماران است. چنانچه پرستار بیمار قادر به برقراری ارتباط با بیمار نباشد. در نتیجه نمی تواند همکاری او را در دریافت مراقبت ها جلب کند. پس مراقب بیمار باید به صورت واضح، ساده و کاملا روشن و مختصر مقصود خود را بیان کند. برقراری ارتباط چشمی و توجه به زبان بدن در زمان صحبت با بیماران معلول ذهنی بسیار مهم است.

با بیماران دارای معلول ذهنی بزرگسال مانند کودکان رفتار نکنید. با این اشخاص با تهدید صحبت نکنید و به جای آنها تصمیم نگیرید. در برخورد با انها در کمال احترام رفتار کنید بدون اجازه انها برای احساس نزدیکی با انها تماس فیزیکی مانند فشردن دست و یا دست گذاشتن روی شانه را انجام ندهید.

کمک به انجام امور شخصی

پرستار بیمار باید در زمان مشخصی از روز بیمار را جهت استحمام اماده کند.  بهتر است از قبل روند کار و مراقبت های که برای او در نظر دارید را شرح دهید  تا امادگی ذهنی داشته باشد.

لباس پوشیدن بیمار معلول ذهنی

در پوشیدن لباس بیماران دارای معلولیت ذهنی به راحتی در تعویض ان توجه کنید. تلاش کنید از لباس های گشاد، دارای دکمه های بزرگ و با تعدا کم استفاده کنید.

ادرار و مدفوع بیمار معلول ذهنی

یکی دیگر از مشکلاتی که بیماران با ان درگیر هستند مشکل دفع ادرار و مدفوع و بی اختیاری ادرار و مدفوع است. مراقب بیمار برای کاهش این مشکل باید به تغذیه بیمار توجه ویژه داشته باشد.

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x