پرستاری از بیمار هپاتیت

هپاتیت نوعی عفونت كبدي است كه توسط ويروس هپاتيت ايجاد مي شود. در برخی افراد ويروس هپاتيت در بدن فرد باقيمانده و سبب بيماريهاي طولاني مدت كبدي مي شود.

نحوه ابتلا به ویروس هپاتیت

معمولا ويروس هپاتيت از طريق رابطه جنسي با يك شخص آلوده به ويروس هپاتيت هم چنین این ویروس می تواند از طريق استفاده مشترك از سوزن و سرنگ آلوده به ويروس جهت تزريق مواد مخدر یا از طريق مادران آلوده به ويروس هپاتيت بی به فرزندان تازه متولد شده منتقل می شود.

چه افرادی در معرض خطر این بیماری است ؟

اشخاصی كه از سوزن و سورنگ مشترك استفاده مي كنند در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند به علت اینکه سوزن ها به طور معمول استريليزه نمي شوند.

هپاتيت 

پزشكان این نوع بیماری را حاد يا مزمن مي نامند. عفونت حاد هپاتيت B ٬ بيماري كوتاه مدت است كه پس از شش ماه از بين مي رود . اشخاصی كه پس از شش ماه همچنان به ويروس هپاتيت B مبتلا است به بیماری مزمن هپاتيت بی مبتلا شده است. اين يك بيماري طولاني مدت است و به اين معني كه ويروس در بدن باقي مي ماند و فرد تا پايان زندگي به اين بيماري مبتلا است. هر چقدر فرد جوانتر باشد احتمال ابتلا به هپاتيت B مزمن بيشتر است .

علائم و هپاتيت 

این بیماری علائم بسیار زیادی دارد. از يك بيماري خفيف عمومي تا بيماري جدي مزمن كبدي و مي تواند منجر به سرطان كبد شود. فردی كه به هپاتيت مبتلا است ممكن است علائم زیر را داشته باشد.

احساس خستگي

حالت تهوع يا استفراق

بي اشتهايي

تب

تيرگي  غير عادی رنگ ادرار

يرقان

شكم درد

علائم امکان دارد هفته ها تا ماه ها ادامه داشته باشد. در برخی از افراد هپاتيت B يا هيچ علامتي ندارد يا اینکه بسیارکم است. اما حتي كسي كه هيچ علامتي ندارد همچنان مي تواند بيماري را به ديگر ان منتقل كند .

نحوه درمان هپاتیت

پزشكان جهت كنترل علائم بيماري توصيه به استراحت كافي يا نوشيدن مايعات می کند . اشخاصی كه بيشتر بيمار هستند نياز دارند كه در بيمارستان بستري شوند . در اکثر موارد كودكان و نوجوانان مبتلا به هپاتيت درمان می شوند و ممكن است در برابر عفونت هاي بعدي هپاتيت به يك ايمني دست يابند.

پيشگيري از شيوع هپاتيت B عبارت است از :

  • در هنگام رابطه جنسي از وسايل محافظتي استفاده كنند
  • از تماس با خون فرد آلوده خودداري كنند
  • از سوزن و سورنگ مشترك  استفاده نكنند
  • از مسواك يا تيغ به صورت اشتراكي استفاده نكنند

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x