پرستاری بیماران دیالیزی

کلیه نقش بسزایی در پاکسازی سموم از خون دارد. چنانچه به علتی کلیه ها توانایی انجام این وظیفه بسیار مهم در بدن را نداشته باشند. باید از خدمات دیالیز استفاده کنید. در صورتی که کلیه ها از کار بیافتند و نتوانند خون را تصفیه کنند، مقدار مواد مضر و مایعات اضافی در بدن افزایش می یابد. این موضوع بسیار خطرناک و حتی کشنده است. بیشتر  بیماران به علت نارسایی کلیه و سایر بیماری های کلیوی، مقادیر زیادی مواد زائد در بدن خود دارند. و  در آزمایش می توانند تشخیص دهند که چه وقتی دیالیز نیاز است. به علت آلودگی مراکز درمانی و احتمال مبتلا شدن به انواع بیماری‌های عفونی در اکثر بیماران کلیوی وجود دارد.

روش انجام دیالیز در منزل

انواع دیالیز را می توان به دو صورت همودیالیز و دیالیز صفاقی تقسیم کرد.

 همودیالیز

در حین همودیالیز خون از بدن بیمار وارد دستگاه دیالیز می شود. این نوع دیالیز مطمئن ترین روش بهبود ودرمان است. در این شیوه مقدار خون خارج شده از بدن از طریق دستگاه دیالیز تمیز می شود و از راه سیاهرگ ها به بدن باز می گردد. بعضی از مضرات همودیالیز عبارت است از: فشار خون پایین، احتمال عفونت خون، اسپاسم عضلانی ودر خطرناک ترین مسائل می تواند منجر به ایست قلبی شود.

دیالیز صفاقی

در این شیوه متخصص کاتتر دیالیز صفاقی را وارد بدن بیمار می کند. در این روش از خود بافت های بدن به عنوان فیلتر استفاده می شود. لوله پلاستیکی از دیواره معده وارد روده کوچک شده و پس از آن سرم تراپی  روی معده تزریق می شود و اطراف روده ها را شسته و مواد زائد را از بدن بیمار خارج می کند. دیالیز صفاقی عوارضی مانند: افزایش وزن، تب به دلیل عفونت و درد شکم ایجاد کند.

خطرات پیوند کلیه

عفونت

سرمازدگی

کاهش فشار خون

خون ریزی

اختلالات الکترولیتی

ضعیف شدن استخوان‌ ها

شوک آلرژیک

 

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x