پرستاری و مراقبت از سالمند مبتلا به بیماری سل

بیماری سل در سالمندان

سل  یک نوع عفونت باکتریایی است که به طور معمول ریه‌ها را درگیر می‌کند که در این صورت به آن سل ریوی می گویند. امکان دارد سایر نقاط بدن نیز توسط باکتری سل درگیر شوند. سل می‌تواند هر شخصی در هر سنی را مبتلا کند. افرادی که سطح ایمنی بدنشان کاهش یافته است. مانند: بیماران و سالمندان بیشتر در معرض خطر هستند. بعضی اوقات افراد نیاز به پرستار در منزل پیدا می کنند. در صورت نیاز به پرستار در منزل می توانید با سرای آرامش آریا تماس بگیرید. و درخواست خود را ثبت کنید. کارشناسان ما در اولین فرصت به درخواست شما عزیزان رسیدگی می کنند و فردی متخصص و ماهر را به محل سکونت شما عزیزان اعزام می کنند.

پرستاری و مراقبت از سالمند مبتلا به بیماری سل

شیوه انتقال بیماری سل در سالمندان

زمانی که شخص مبتلا به سل سرفه یا عطسه می‌کند. بیماری به فرد دیگر منتقل می شود. اما چنانچه که ریه‌ها و حنجره درگیر نباشند. سل خارج ریوی معمولا واگیر دار نیست. اشخاص مبتلا می‌توانند کسانی را که هر روز با آنها ارتباط دارند آلوده کنند.

نحوه ایجاد بیماری سل در سالمندان

زمانی که شخص سالمی در معرض بیماری سل باشد. در ریه می‌ماند و تکثیر می‌شود. امکان دارد باکتری وارد جریان خون شود و به سایر اعضای بدن مانند کلیه‌ها ، ستون مهره‌ها و مغز برود و تخریب ایجاد کند.

عفونت نهفته ‌ی سل

عفونت نهفته  امکان دارد برای تمام عمر در بدن شخص باقی بماند و هرگز تبدیل به بیماری نشود. اما اگر سیستم ایمنی نتواند جلوی رشد باکتری را بگیرد. باکتری سل در بدن تکثیر می‌شود و باعث فعال شدن بیماری می‌شود. باکتری به بدن حمله می‌کند. وبه بافتها آسیب می زند.

مشخصات سل نهفته

  • شخص علامت بالینی ندارد
  • احساس بیمار بودن نمی‌کنید
  • نمی‌توانید بیماری را به دیگران منتقل کنید
  • تست پوستی سل در آنها مثبت است
  • باکتری سل در خلط پیدا نمی‌شود
  • اگر درمان نشوند ممکن است به سل فعال دچار شوند

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x