پشتیبانی از سلامت سالمندان

سالمند به فردی گفته می‌شود که سن بالایی دارد. از لحاظ پزشکی، سالمند به شخصی می گویند که درگیر پدیده های پیری شده و عملکرد اعضای بدنش کاهش می یابد.

سلامت سالمندان

با پیشرفت تکنولوژی و تحقیقات پزشکی، راهکارهای جدیدی جهت مراقبت از سلامت سالمندان به وجود آمده است. به بعضی از این راهکارها عبارت است از:

 فعالیت‌های تناسب اندام:  فعالیت‌های بدنی منظم و متنوع به عنوان یکی از روش های اصلی حفظ سلامتی سالمندان است. فعالیت‌هایی مانند: پیاده‌روی، شنا، بازی‌های گروهی و به عنوان شیوه هایی جهت مراقبت از سلامت سالمندان مطرح شوند.

مراقبت از تغذیه:  تغذیه سالم و مناسب جهت حفظ سلامتی سالمندان نکته بسیار مهمی است. از طریق ارائه غذاهای سالم و با ارزش غذایی بالا، نگهداری از سطح انرژی بدن و حفظ سلامت قلب و عروق، کبد و کلیه‌ها تضمین می‌شود.

مراقبت از سلامت روانی: مراقبت از سلامت روانی سالمندان نیز جهت حفظ سلامتی آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

غربالگری سالمندان

غربالگری سالمندان به  روش‌ها و فعالیت‌هایی می گویند که در هدف شناسایی خطرات بالینی و نیز جلوگیری و درمان آن‌ها صورت می‌گیرد..

بعضی از مواردی که در غربالگری سالمندان مورد بررسی قرار می‌گیرند. عبارت است از:

اندازه‌گیری فشار خون:  بالا بودن فشار خون در سالمندان. یکی از دلاسل مهم خطر جهت بیماری‌های قلبی است.

بررسی تغذیه:   ارائه رژیم غذایی مناسب با هدف پیشگیری از رایج ترین بیماری‌هایی. مانند: دیابت، بیماری‌های قلبی و … همیشه در غربالگری‌های سالمندان مورد توجه قرار می‌گیرد.

کنترل فعالیت‌های روزانه:  کاهش فعالیت بدنی و کم‌تحرکی. یکی از دلایل مؤثر در بروز بیماری‌های مزمن در سالمندان است. برای همین، بررسی سطح فعالیت‌های روزانه آن‌ها و ترویج افزایش آن، از اهداف غربالگری سالمندان است.

نیازهای سلامتی دوران سالمندی

در دوران سالمندی، نیازهای سلامتی شخص به علت تغییرات شدید در بدن و کاهش عملکرد بسیاری از عضلات و اعضای بدن. متفاوت و به تأخیر افتاده است. در نتیجه، پرستاری از سلامت در این دوران. نیازمند توجه خاصی به بعضی موضوعات است. که عبارت است از:

تغذیه سالم

ورزش

قرار دادن در برنامه پزشکی

مشاوره روانی

جلوگیری از سقوط

پیشگیری از عفونت‌های تنفسی

 

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x